director/fondator: Teodor Dume,
Revista apare bilunar (online) la Oradea
A luat ființă în iulie 2019
Târâș printre respirații
E timpul să ne ascultăm inima
și să lăsăm ceva din noi
trecutului
să păstrăm doar atât cât
putem duce printre respirații
Presupunere
Când a murit tata
mi-a am lipit obrazul de pieptul lui
și parcă îi mai auzeam bătăile de inimă
care mi- ar fi spus să îl iert
pentru ceea ce n- a mai apucat să-mi spună
de atunci seară de seară
îmi lipesc urechea de geam
și ascult durerea vântului
Dilemă
În fiecare bătaie de inimă
port o durere
un timp și
moarte
dar nu știu de care să mă debarasez...
Răsăritul din ochii
Când m-am trezit dimineață
și am privit dincolo de fereastră
Dumnezeu
așezat pe o mantie
tivită pe la colțuri cu lacrimi
picta răsăritul
nimeni nu ar fi sesizat dacă
nu ar fi fost un răsărit mult mai negricios
ca altădată
derutat i- am zâmbit așa
cum o făceam de fiecare dată
așezat pe genunchi și
cu mâinile întinse înspre înaltul cerului
nu știu cât de mult mi- a înțeles gestul
dar în momentul acela de solidaritate și dragoste
mi-a zis:
"am nevoie de zâmbetul tău
și în schimb
îți voi da șansa să te privești în suflet
apoi vom sta față în față că doi camarazi
ne vom povesti trecutul"
când am vrut să- i răspund
mi-am dat seama că e mult prea târziu
cerul se înseninase
iar răsăritul se mutase în ochii mei
Bunătate
Știu că bunătatea
îmi va ajuta sufletul
să ajungă la Dumnezeu
dar nu știu
câtă și cui să o împart...
Doar eu o văd...
Nimic mai dureros și mai trist decât
ochii mamei pe care îi vezi lăcrimând
atunci când o întrebi: "tata a venit?..."
și fără să aștepți un răspuns continui
"mamă mi -e foame"
apoi te învârți
în jurul mesei străjuită de lumina unei lumânări
de care uiți dar repeți:"tata a venit?"
din rana săpată de lacrimi
se ridică o durere
ce nu poate fi înțeleasă de mine
cel care
până atunci
vedeam în tata un Dumnezeu numai al meu
nimic mai dureros și mai trist decât
ochii pe care îi vezi lăcrimând și doar eu îi văd...
Ritual
Lumina din ultima lumânare
de pe sicriul lui tata
aduna în tăcerea și în flacără ei
toate suferințele unei vieți
Erotizare...
Fă Doamne că viața
pe care am trăit-o azi-noapte
să nu se risipească odată cu visul...
Viața din umbră
Dacă aș fi vizibil
ca și soarele înafara umbrei
aș mai trăi o viață cea din umbră
dar cum cei mai mulți
au plecat noaptea
prefer să respect ritualul
ca și bunicul întors de pe front
și de murit a murit tot noaptea
cu medaliile pe piept și cu raniță sub cap
Procreare...
Din tot ceea ce ating
duminică reconstruiesc un Dumnezeu
după chipul și asemănarea mea
cu trup
minte și suflet
apoi îmi pun capul între mâini
și mă întreb de ce...
Jertfă și iertare
Deși nu sunt decât o lucrare a lui Dumnezeu
port în mine
semnul morții și învierii lui Iisus Hristos
Definiție
Viața mea e o margine de timp
pe care se
plimbă Dumnezeu ca un copil
rugându- se sâ vină ploaia
Locație provizorie
La prima ta atingere
bucățile de carne desprinse din mine
își caută refugiul lângă o altă inimă
Temeri...
Uneori mă trezesc vorbind cu mama
are o voce blândă
atât de blândă încât
mă face să cred
că nu eu
am fost cel care
i-a aprins ultima lumânare
Un fel de dezintegrare apocaliptică
O moarte ce nu se mai termină
umbrește pământul de la un capăt la altul
și totul curge rece
straniu de rece
peste urmele acelora care au fost...
Explorare
Sângele meu rămas viu
ademenește moartea -
singura care îmi umblă prin vene ca o liniște
Delimitare
Nimic din ceea ce am fost
nimic din ceea ce sunt
nimic din ceea ce voi fi
nimic din mine
nu va mai ține calea umbrelor
rebele se vor îndepărta
înspre margini diferite...
Acuză...
Mi s- a fisurat inima de atâta iubire
și asta pentru că
nu i- am știut măsura
iar în starea mea de furie sunt un terorist...
Suspect de singurătate
Atât îmi e de frică de singurătate
încât zi de zi
mă îndepărtez tot mai mult
de ceea ce am fost
și asta fără să știu că
singurătate a mea este una fluidă
Un fel de echilibru
Nu știu ce dracu' mi- se întâmplă
în mintea mea
am o energie autodistructivă
îndrăznesc uneori să-l cert pe Dumnezeu
pentru orice vină ce nu-i aparține
și atunci
mă împart între trup și suflet
Pentru nimic în plus
Mi-am prins moartea la unul dintre amanți
cochetă și cu zâmbetul atârnat
de colțul gurii
îi mângâia spatele picioarele și
partea pentru care și-ar fi riscat
dreptul de a mai intra în casele oamenilor
m- a privit
a umplut camera cu întuneric mult întuneric
apoi mi-a zis zâmbind sarcastic
"du-te și așteaptă în camera dinspre miază-noapte că
o să trec și pe la tine"
de-atunci noapte de noapte
se furișează în mine și cu unghiile
crescute în altă carne decât în cea de om viu
îmi scrijelește numele pe toți pereții inimii
uneori par un străin în propria mea piele
alteori un animal care se autodevorează după lăsarea întunericului
Făptura din spatele umbrei
Dimineață când ies din scara blocului
deși nu e nimeni prin jur
simt cum cineva mă privește ca pe un ciudat
din ochi îmi alunecă o lacrimă semn că
cineva a pătruns în carnea mea prin efracție
îi simt umbra ce îmi suflă pe ceafă un aer cald
sângele mi se înfierbântă
orbecăi
mă pierd prin labirintul minții și repet frenetic "Tatăl nostru"
nici nu știu dacă am fost auzit
continui să merg și să repet
în gând
un cuvânt pe care nu mi-l mai amintesc
e un fel de bolboroseală pe care
o repet pentru a intimida făptura pătrunsă în carnea mea prin efracție
... și Dumnezeu amenință cu degetul
În ultima zi din luna asta
am decis să nu mai merg la biserică
și nici sâ mai vorbesc cu Dumnezeu despre mine
o să merg la un hotel de cinci stele
cu jacuzzi
petale de trandafiri și multă șampanie roz
o să întorc tăbliță cu " nu deranjați"
cameristei o să- i strecor în buzunarul de la halat 10 euro
și un parfum unistyle
dezbrăcat de toate păcatele de până atunci
și plin de iubire ca o lacrimă
ce n- a atins piele de om
o să mă întind pe cearșaful pătat
de ultimă femeie pe care am avut-o în vis
o femeie cu sânii bombați ca o lună plină
pe mijloc de cer
și ce poate fi mai excitant decât
o privire înspre o margine de cer
de unde încep să înflorească toate iluziile...
nu nu o să aștept să se crape de ziuă
o să navighez între speranță și eșec
și dacă Dumnezeu
nu mă ca amenință cu degetul
așa cum o făcea maică- mea
când chiuleam de la orele de religie
o să mă reîntorc în mine
ca să văd
cât a mai rămas din ceea ce am fost...
Identificare
De fiecare dată când vreau să vorbesc cu Dumnezeuîmi sprijin capul de degetul mare
al mâinii drepte
și asta pentru a-i privi fața din
cel mai potrivit unghi
apoi mă așez
pe unul dintre scaunele din jurul mesei
din camera de oaspeți
ne privim lung unul pe celălalt
ca și cum nu ne- am mai fi văzut niciodată
știu că a mai îmbătrânit
și eu la fel
stând ascuns
în una dintre tranșeele morții
spre care timpul a tras cu obuze oarbe
dar ăsta nu poate fi un motiv
ca după câteva nopți
nedormite
să uite de cel care în cădere
i- a prins lacrima ce s- ar fi zdrobit
de asfaltul ridat de urmele pașilor celor mulți
sunt același de ieri
de azi și poate
că și cel de mâine
trăiesc între două bătăi de inimă
prin ochiul încețoșat privesc răsăritul
ca pe o rană deschisă
în care
trăiesc de ceva vreme
https://www.poezie.ro/index.php/press/14154509/Teodor_Dume,_carte:_ultima_noapte_cu_tata
IONEL BOTA
Goticul, naufragiul realului și alte ținte votive ale metaforei în poezia lui Teodor Dume
Experiența poeziei noastre contemporane înregistrează între autorii bihoreni cu dese ieșiri la rampa edtorială numele lui Teodor Dume. Nu e momentul, aici, să evocăm un datus nascendi, însă o mențiune despre geografia în care-și duce destinul poetul acesta, autor al volumului Temnița de sub rană (Iași, Editura PIM, 2017, 102 p., cu o copertă realizată de Mioara Băluță), prefațată de Cezarina Adamescu (Poemele binecuvântatei lumini), da, este necesară despre un volum fertilizat de experiența lirică modernă. Observ că e, totuși, o carte de campanie, într-o bătălie încă neîncheiată dar pe care autorul, prin poezia sa, promite să o câștige en fanfare. Cartea lui Teodor Dume se mișcă destul de dezinvolt în paradigme, în temele durabile ale poeziei dintotdeauna, eul auctorial e într-o permanentă conviețuire cu un panteism reconciliant între formula neoexpresionistă specifică unui spirit al boemei orădene din vremea debutului grigurcian și sentimentul devastator al trăirii unui cotidian deductibil din prejudecățile resorbțiilor realului. Poezia nu este, însă, deloc conformistă, metafora are o țintă votivă („cine altul decât mine aude/durerea cum trece/prin lumină ca/un fulger/rostogolindu-se sub zid/în căutarea a ceea ce am fost//tăcut ca o umbră/ nelocuită de nimeni,/mă afund în mine și aștept//cine altul...”), imaginarul transpune, indiscutabil, inauguralul, motiv predilect imprimat pe o cortină cu mobilitatea „deconspirată” de spiritul jemanfișist egotic. Realul viciat impune terapiile poemului, compensând forme de exorcizare („lumea reală a dispărut și dispare instant/în rest totul e vraiște și frig//poate că și Dumnezeu a adormit în rugăciune”), simbolicile grațioase sunt denudate în transcenderi cangrenând aproape agresiv riscul „isteriei” edulcorărilor, boală a poetaștrilor zilei, de care autorul nostru, un magician din tagma peripateticilor lui hymnos, nu poate fi nicidecum atins. O celebrare cântată ca un monolog interior consacră vanități de-o clipă, o frenezie ludică e previzibilă ca un urlet al disperării ce frizează goticul spectru al ființei („temnița de sub rană”). Spectacolul e vizual, celestă e senzualitatea: „curând se face târziu//la marginea drumului doar un câine/încearcă să-ți prindă coada parcă/dizolvată în umbră/privesc și nu spun nimic// singurătatea intrată în piele/mi-a sechestrat emoțiile/ și sunt trist/și cartierul meu e trist//ceva nedefinit mă face/să înaintez prin mine/dezgolindu-mă de cuvinte/mă privesc/nu mai sunt eu/anii adunați sub pleoape/atârnă ca un bec de șaizeci/până la urmă e singurul lucru/pe care-l mai am și/câteva amintiri în care/nici nu mai cred/ și asta pentru că mereu/văd aceleași drumuri/cu miros Atelier critic sintagme literare 66 de flori albe/și câteva case/la cea cu numărul douăzeci și oi/pe geamul deschis/aceleași desene și/o urmă de ruj// aici este marginea//timpul ca un pietriș spălat/de ploaie și ochii rămași/cu aceleași imagini/aciuindu-se blând/mai încearcă o zbatere//întindf mâinile dar nu simt nimic// acest joc aproape imposibil/e doar pentru oamenii mari// știu/aici este marginea...” (Aici este marginea, p. 82-83) Cartea lui Teodor Dume notează obsesiv „întâmplările” cotidianului, anostul e suprimat, refugiul inventat al eului confesivul („la două priviri distanță de orice urmă/ce ar putea trece prin mine/respir sângele care/a pătruns lutul/ în drum/spre rădăcina facerii//dinspre răsărit se eliberează lumina/ca o jertfă...”) devine prilej al explorărilor aceluiași eu care evită la milimetru tautologii periculoase (o excepție nevinovată, la p. 65, în titlu), excentricitatea verosimilului, dezmembrarea „vestigiului” prozastic. Poemul e profund interiorizat la autorul nostru, suprapunerile de viață și de lumi devin și ele creditabile când naufragiul realului va fi reinvestit în lirism. Oricum, poezia e un mod de viață, iar o mefiență a „răstălmăcirii” stării de spirit nu va fi decât un alt joc inflamând calofilul până la voluptatea anihilării lui, probă de talent, desigur: „nu știu dacă sunt fericit sau trist//locuiesc printre anotimpuri și/uneori desenez inimi/ pe chipurile de pe icoane//de fiecare dată când se pleacă/ aud țipete văd noaptea/cum inundă încăperea/în care/ te așteptam/liniștea îmi mângâie fruntea/oprită între palme/ca un gând/mânjit de speranțe/printre șuvițele negre ale nopții/stropii de ploaie zdrobiți de asfalt/îmi desferecă singurătatea/câteva secunde mai târziu/privesc imaginar/prin ticăitul ceasului atârnat/pe albul din perete/aud strigăte/se plimbă de colo=colo ca/o amintire lăsată de izbeliște/în jurul meu un gol/și multă tristețe// poate că doar eu voi locui/în lumea aceasta/în care/nu va mai fi niciun mâine...” (Deasupra tuturor lucrurilor există un timp, parte din mine, p. 53-54) Citatul din Pound nu e nici el pus la întâmplare, pe pagina inaugurală a volumului. Re-duplicarea temelor și motivelor, viața, moartea, dragostea, senzorialul, un carpe noctem stimulând, parcă, voința unui ego-poem, precipită un pic introspecțiile dar frumusețea modului de a contempla, prin poesie, lumea, focalizarea supravegheată, controlată a unității metaforice, ingredientele sugerând tentații postmoderne, cum scriu destui comentatori ai acestei lirici în finalul cărții, la secțiunea reperelor critice, dau o notă de produs editorial binevenit cărții lui Teodor Dume. Autorul acesta își urmează destinul cu răbdarea unui minorit dintr-o mânăstire bizantină, însoțind cu dragoste și grație, literă cu literă, literă după literă, un poemreceptacul. Acela mărturisind că ne putem aștepta, în continuare, dat fiind harul autorului, la alte cărți utile bilanțului istoriei liricii noastre postbelice.
Teodor Dume, un poet dedicat suferinței pe care o aduce la rang de Dumnezeu
Spuneam mai demult, referindu-mă la cartea Azil într-o cicatrice, că ”Teodor Dume este unul dintre poeții care a avut de la început un stil original și foarte personal de scriere, pe care, în ani, l-a rafinat, dar a rămas neschimbat, ca tematică și viziune poetică, calitativ conferindu-i originalitate. A găsit propria formulă sacră a poeziei sale, grație sensibilității și talentului său liric.(…) Durerea devine vitală. Nu știu a mai fi citit un poet atât de dedicat suferinței să o aducă la rang de Dumnezeu. Ești unic,Teodor Dume!.”
Citind volumul, Moartea, un fluture alb, autor Teodor Dume, mi-am reconsiderat convingerea că poetul e doar inspirat de Thanatos, viziunea simplistă a morţii sau de oximoronicul arhetip Viaţă- Moarte. Mi-am recăpătat înţelegerea versului său, în pondere negru, e adevărat, dar am adăugat sensuri noi de interpretare. Unul ar fi că biografia reală polarizată între copilărie şi pierderea părinţilor exercită asupra versului său o presiune imaginativă aparte, fondată pe realităţi trăite şi captată acum ca spaţialitate şi ereditate conştientizată.
“în locul în care bunica mea creştea linişti”, “locul din care nu fug niciodată, copilăria”, “printre lumânări stinse”, “puţinul din adolescentul din mine a rămas acolo”, ”tată, de ce m-am născut?”- sunt doar câteva titluri în sensul enuţat.
Al doilea argument de adăugat ar fi că discursul ondulează nonfictivul existenţial spre blajinul accent al solitudinii asumate.
(noaptea ca un ghemotoc de ziare vechi
sau cealaltă jumătate de viaţă ce trece prin mine )
“am ochii mari poate sunt sensibil/ sau poate am devenit/ prea complex/ nu ştiu/ înăuntrul meu e strâmt/ nimeni nu intră nimeni nu iese/ e o lume numai a mea/ cu reguli stricte/ numai că nu-mi dau seama cine/ a trecut ultima oară prin mine”
Poezia lui Teodor Dume nu are nevoie de o decodare, este un aide-memoire pentru repetabila stare de târziu, fragmentele vieţii amintite în reverii sau meditaţii au resemnarea acceptării declinului până unde Thanatos devine familiar, devine adevăr, ca un drum fix al poeziei-destin.
(moartea, un fluture alb)
“undeva în copilul din mine/ zbura un fluture alb lăsând o dâră/ un fel de drum pe care/
oamenii plecau...”
Cristina Ștefan, membru U.S.R
Presupunere
presupun că toate lucrurile
dintre mine şi Dumnezeu
sunt făcute
de mâna omului şi
doar oamenii au chipul
şi asemănarea lui Dumnezeu
ceea ce înseamnă că
şi eu sunt "dumnezeul"
lucrurilor
dintre mine şi Dumnezeu
presupun asta
pentru că
ele există aşa cum
şi Dumnezeu există
prin mine
îmi cer iertare
pentru goliciunea din suflet
dar cred că cineva
încearcă să mă şantajeze
spunându- mi că
Dumnezeu există doar
în mintea mea şi în mintea
acelora care
se învârt
în jurul păpuşilor din plastic
Sufletul ca formă
poate că nu sunt cel pe care
îl cauți şi de la care doreşt
conversații intime comune
nici suflarea
şi nici plăcerea
nu le avem la fel
ci doar inimile ca firmă
ce ne va aminti unul de celălalt
după fiecare trecere ìn singurătate
şi totuş poate
sunt pescăruşul de la malul mării
care caută un adăpost peste noapte
Azi nu se mai moare
O să fiu Dumnezeu
pentru o zi
tot ce vede ochiul
de la pământ ìnspre cer
ìmi aparține
o să am propriul meu cer
propria lumină şi
pripria noapte
ìntre care
ìmi vou aşeza tronul
şi rànd pe rànd
voi muta ìntunericul
dintre oamenii
ìn lumea fără pămànt
ape şi biserici
Moartea va fi doar un cuvânt
din poveştile cu a fost odată...
un cuvànt
nerostit de de gurile celor vii
nu nu ca fi cazul să îngenunchiați
şi nici să vă ìmpreunați mâinile
pentru că eu voi fi
lumina care vă ìndestulează pe toți
şi de ìnțeles ne vom ìnțelege
doar prin puterea gesturilor...
Nimic indecent...
Cànd te masturbezi
sub ultimii stropi de apă
rămaşi ìn sita de la duş
şi mai apoi priveşti
ìnspre prezervativul neatins
este un gest pe care nu ți- l asumi
şi nimeni nu şi- l poate asuma
pentru că e ziua ta specială
cànd atracția
se face
ìn fața oglinżii
ori
pe mocheta din cameră
cu becul stins...
ştiu că azi
în trecere prin piață
ai cumpărat un buchet de flori
şi l- ai aşezat lângă sticla cu vin
de pe noptiera din colț
unde altàdată
ìți aşezai bilețelele găsite
ìn cutia poştală ori
ìmpinse
pe sub crăpătura uşii de la intrare
ştiu că azi pentru tine
e o zi specială şi nuci nu ştii
cum să- ți motivezi gestul
un gest pe care
nu ți- l asumi
pune apă la flori
ìnchide uşa şi ìntoarce- te sub duş
e doar un gest
pe care oricum nu ți- l asumi...
Memoria patimilor
(Teodor Dume – Urme
de sânge pe umbra trupului, Editura Castrum de Thymes, 2021)
Un dor limpede
ca o lacrimă şi acelaşi dor, îndelung ca un fuior care nu se mai termină –
într-o haină doar visată, pentru umbra
trupului cea pedepsită cu urme de
sânge. Însemnat o cruce înfiptă în dreptul naşterii, şi până unde va fi să fie, urmând drumul crucilor, „Azi
sunt mai bătrân cu o zi/ şi mâine cu două/ poimâine/ dacă va fi să fie/ cu mult
mai bătrân/ un bătrân fericit sau poate inutil/ ca o iluzie/ dar sigur voi fi/
o promisiune pe care/ i-am făcut-o morții” (Promisiune morții).
Pentru cine l-a urmărit pe Teodor Dume în parcursul său literar,
este ştiut timbrul său de sensibilitate extremă, filtrată prin mijloace specifice,
şi decantată timp de aproape trei decenii, cu generozitatea trăitorului inegal
în realitate şi iluzie. Nicicând, poetul care mai fiind şi om, nu e singur în
(ne)fericirile sale. În această nouă carte, se află de strajă părinţii şi
icoana bunicii. Despre „Urme de sânge pe
umbra trupului”, putându-se astfel spune că este o dureroasă reuniune de
generaţii, în contratimpul venirilor şi plecărilor de pe lume. Emoţia pătrunde
nebuneşte şi nu se opreşte până nu taie răsuflarea: „Cămaşa pe care o purtam/ era
cadoul primit de la mama de paşti/ de fapt nici nu ştiu dacă era un cadou/ ci poate că era doar durerea bunicii/ urzită cu
lacrimi/ aşa m- am gândit eu/ când mama/ mi- a dăruit- o în ajunul paştelui/ cu
ochii aplecați în pământ/ mi- a pus mâna pe creştet/ şi m- a mângâiat ìntr- un fel anume/ cum nu o
mai făcuse niciodată/ printre lacrimi mi-a spus/ “bunică-ta ar fi vrut să ți-o dea ție/ după ce ai mai fi crescut/ că/ e
din cânepa topită în râul/ din Luncasprie/ la care te ducea de mână la scăldat/
de apucat n-a mai apucat nici să-i facă
şi lui/ ta-tu una la fel dar/ mi-a zis/ ca tu să o îmbraci duminica/ înainte de
a se trage clopotele”// nu ştiu de ce dar cămaşa nu am purtat-o/ decât o
singură dată ci am împăturit-o/ în patru şi am aşezat- o în dulap/ pe raftul/ cu
fotografia bunicii// ori de câte ori deschid dulapul/ ochii mi se opresc în
lacrimi/ şi parcă/ o revăd pe bunica/ ținându- mă de mână/ pe scurtătura de
drum/ ce ne ducea înspre râu...” (Cămaşa urzită din lacrimi). Poemele de
asemenea factură cunosc anverguri cataclismice, asemeni replicilor la cutremur,
sunt desfăşurări de sentimente puternice, apăsătoare, care se succed fără
încetare vreme de cât va fi să fie.
Dincolo de titlul pur personal, însă, poezia lui Teodor Dume se manifestă la
dimensiuni universal-astronomice, înscriindu-se în circuitul gândirilor şi
filosofărilor cu care este împresurată lirica de secol douăzecişiunu.
Astfel, poezia
ca eliberare şi exod: „Uneori uit că am o singură viață/ o singură moarte și că/ în acest Univers/ mai
sunt și alții ca mine/ iar ceea ce ar trebui
să se întâmple/ se va întâmpla
oricum// aseară m-am așezat pe genunchi/ și am plâns/ Dumnezeu nu era acasă/ așa că/ mi-am implorat moartea/ să treacă pe la mine/ pentru o partidă de cărți/ un pahar cu vin/ sau pentru o vorbă-două/ noaptea e mare/ și
uneori/ mult prea blăstămată/ pentru a o trece de unul singur// am privit prin geamul ferestrei intredeschisă/
noaptea era atât de rece/ și atât de
tristă/ încât/ și cerul începuse să lăcrimeze/ de venit n-a mai venit
nici moartea/ iar lui Dumnezeu/ nu i-am
mai cerut nimic// oboist ca și păianjenul din colț/ am lăsat totul pentru o
altă zi” (La o partidă de cărți cu
moartea).
Fie că strânge
la piept clipe de abur desprinse din firide de memorie, ori explorează ţinuturi
îndepărtate, despre care nu se ştie până unde se întind, Teodor Dume continuă
să se prezinte ca şi până acum, drept o voce lirică importantă a generaţiei
sale. Spre citire, un superb poem: „Mi-am aruncat ultimul vis într-o groapă
comună/ și frica de a fi greșit/ îmi
spune că/ cel care mi-a bătut
aseară în poartă/ și mi-a cerut o cană cu apă/ a fost Dumnezeu/
și de primit nu l-am primit în casă” (Nu
putea fi decât El).
Daniel Marian
Suflet
pentru suflet
Multă
durere, multă suferință, multe lacrimi se află în recentul volum de versuri pe
care îl semnează Teodor Dume, Urme de
sânge pe umbra trupului (Editura Castrum de Thymes, Giroc, 2021).
Scrisul său este trăire, nicidecum
poezie, după cum autorul însuși se confesează în Poezia mea, un gest de unică folosință, fiind scrisă din suflet
pentru suflet [„poezia mea nu este poezie // (...) poezia mea este suflet / un
suflet pe care l-am așezat în coșul / cu poeme / printre flori și ierburi
virgine”], și poate învia sufletul celui care scrie, dar și al celui care
citește („sufletul meu se învie / sufletul meu învie și moartea // dar ce am
face fără moarte ...”).
Încetul cu încetul, moartea devine o
prietenă foarte bună („Atât de mult m-am împrietenit / cu moartea / încât /
i-am permis / să respire din mine” – Pact)
și e invitată chiar la câte o partidă de cărți [„mi-am implorat moartea / să
treacă pe la mine / pentru o partidă de cărți / (...) / noaptea e mare / și
uneori / mult prea blăstămată / pentru a o trece de unul singur” – La o partidă de cărți cu moartea].
Moartea, de altfel, este singurul
lucru cert în destinul omului, determinându-l să conștientizeze propria
fragilitate („dar sigur voi fi / o promisiune pe care i-am făcut-o morții” – Promisiunea morții).
Pierdea apropiaților (părinții,
bunicii) este extrem de intensă și e descrisă în imagini memorabile („M-am pus
pe genunchi în fața lui Dumnezeu / și l-am rugat să mi-o trimită pe mama /
acasă / de ziua mea / să tăiem tortul în multe părți / câte o felie pentru
fiecare și una / pentru bunica” – Colind
pentru mama).
Întâlnirea cu moartea conduce la
pierderea inocenței, copilul maturizându-se abrupt, brutal („undeva în copilul
din mine / zbura un fluture alb / lăsând o dâră / un fel de drum / pe care /
oamenii plecau ...” – Moartea, un
fluture alb).
Totuși, oricât ar fi de cruntă, nu
moartea este cea care îl înspăimântă pe om cu adevărat, ci singurătatea
(„Singurătatea e mult mai rea / și mai lacomă decât moartea / pe care / am
avut-o amantă / în lipsa ei m-am avut doar pe mine” – Vise, mereu aceleași ...).
Tocmai de aceea omul are nevoie de
iubire, nu poate trăi fără ea și se află mereu în așteptarea celui/celei
menit/menite. O iubire care nu poate exista fără apropiere, fără atingere, fără
îmbrățișare, chiar și atunci când acestea sunt ținute sub obroc („o iubire fără
atingeri e doar / o durere rebelă ce navighează / prin sângele înfierbântat
...” – Vise, mereu aceleași ...).
Mai mult, iubirea îl scoate pe om
din carapacea sa, îi dă curaj să se înfrunte pe sine însuși, dar și să ia în
piept lumea, iubirea fiind ea însăși o lume întreagă, dar și o poartă către
lumea fiecăruia dintre noi („De iubit am iubit fără să știu că / iubirea
deschide alte lumi / câte o lume pentru fiecare” – Iubirea, singura măsură a bătăilor de inimă).
Dumnezeu însuși este iubire și
sălășluiește în iubire, îndreptarea omului spre credință fiind din ce în ce mai
dorită („Am două vieți una / de unică folosință pe care / o administrează
moartea // și una de rezervă / cea veșnică / pe care / am amanetat-o lui
Dumnezeu / hrănindu-mă cu resturi și / capete de amintiri” – Două vieți; „știu bine că / tot ceea ce
crește și / înflorește din mine / se numește viață și asta / pentru că / îl
recunosc pe Dumnezeu” – Gest).
Viața este un dar divin și omul
trebuie să știe să o trăiască. Fiecare om își duce propria cruce, însă faptele
sale determină greutatea acesteia („în cele din urmă Dumnezeu a izbucnit în râs
/ apoi mi-a șoptit îngăduitor / greutatea crucii pe care o porți / este măsura
faptelor tale” – Greutatea crucii,
măsura faptelor ...).
Dacă în cale-i își fac simțită
prezența umbrele, omul nu are de ce să fugă, ci să le accepte, doar și ele au
menirea lor („Avea dreptate tata când / îmi spunea să nu fug niciodată / de
umbrele ce se arată pe la colțuri / pentru că nu se știe care / îmi va fi
alături pe drumul înspre Dumnezeu” – Un
fel de îmbărbătare).
Teodor Dume construiește cu migală o
punte sufletească între poem și cititor, deosebit de rezistentă în fața
intemperiilor de orice natură ar fi.
Daniel Luca
***
Ierarhiile memoriei
Teodor
Dume își asumă, în volumul de versuri Urme
de sânge pe umbra trupului (Editura Castrum de Thymes, Giroc, 2021),
condiția aventurii lirice autentice prin sentimentul obsesiv al prăbușirii unei
lumi iar impulsurile sale cresc organic, cu o suferință lăuntrică
neostentativă, interiorizată, ca niște momente unice ale devenirii.
Intuirea
sensurilor validabile dinspre orizontul metafizic spre cel al cerebralității
subliniază exercițiile de interpretare reflectată a trăirii prin resorturile
apăsătoare uneori ale unei deznădejdi existențiale ce îmbracă nebănuite forme :
„aseară m-am așezat pe genunchi/ și am plâns/ Dumnezeu nu era acasă/ așa că/
mi-am implorat moartea/ să treacă pe la mine/ pentru o partidă de cărți/ un
pahar cu vin/ sau pentru o vorbă două/ noaptea e mare”.
Orizontul
de așteptare pare animat de găsirea posibilității de a descifra forța
izbăvitoare a presentimentului inalterabil al supraviețuirii prin taina
creației, o înlănțuire amăgitoare ce provoacă ,regenerează și fascinează
sufletul.
Raportarea
la drumul înapoi al existenței,
împotriva propriei sale esențe închide în ea stimuli ce sfidează materia și
trezesc opțiunea separării timpului ca expresie a spiritului resuscitat prin
dezvăluirea vulnerabilităților sale : „poezia mea nu este poezie/ cel care v-a
spus/ că poezia mea este poezie/ nici cel puțin o depresie personală /poezia
mea este suflet/ un suflet pe care l-am așezat în coșul / cu poeme/ printre
flori și ierburi virgine/ pentru a-l dărui celor rămași fără suflet/ din
bucățile dăruite se va reface un întreg/ sufletul meu învie/ sufletul meu se
învie/ sufletul meu învie și moartea/ dar ce am face fără moarte ...”.
Nervii
acestei poezii, dincolo de lamentația melancolică, sunt bine înfipți în solul
intuițiilor ce particularizează experiențele eului și viziunile sale mitice.
Viermele ascuns al memoriei, departe de a fi doar o anonimă oglindă a iluziei,
sapă cu grijă tunele de acces spre înălțimi și adâncimi, într-un spațiu al
veșnicului mister, al unui anume transfer de cuprindere prin substituția
temporalului cu miracolul ființării insondabile, eliberatoare: „alerg de la un
capăt/ la altul al visului/ în care/ se vorbește despre mine”. Căutându-și
sinteza, poetul oferă un adevărat spectacol despre sine.
Daniel
Mariș
1.
O fi fost Dumezeu ori tata
In visul meu de azi- noapte
aveam un prieten
pe care îl chema Dumnezeu
era un Dumnezeu din
plastelină
creat
după chipul şi
asemănarea omului
cu singura deosebire că
niciodată nu îmi zicea
nu...
făceam duş împreună
ne mângâiam şi ne rugam
împreună
ne aşezam deodată la masă
jucam şah doar la lumina
care venea de afară
nu nu se plângea de nimic
când a fost să ne aşezăm
pe genunchi
să- i mulțumim celui de Sus
pentru hrană şi pentru
grija de peste zi
a rămas în picioare
şi- a ridicat privirile înspre
cer
şi a zis
Doamne nu pot
să-ți mulțumesc pentru ceva
ce mi-a luat dar îți
voi mulțumi dacă
o să- mi dai înapoi
visul în care
eram om
în carne şi oase şi lăcrimam
la fiecare atingere
a genunchilor de pământ
dă- mi chipul omului
pe care
l- ai creat după chipul şi
asemănarea ta
şi mai dă-mi Domne
o bucățică de timp
doar atât cât
să-ţi pot mulțumi
naiv cum am fost
i- am dat nişte haine
ce fusese ale copilului
din mine
ca să- şi îmbrace corpul
dezvelit
în întunecimea
ce nu- mi permitea să- l ating
dimineață
mi- am dat seama că
cel cu care vorbeam în vis
era tata
plecat nu de mult din lumea
în care
se moare doar o singură dată
2.
1.
1. Drum...
S- a intors de la
inmormântarea tatălui său
fără să ştie că tatăl lui
n- a murit
ci doar
s- a mutat de pe pământ
in sufletul lui...
2.
Incontestabil...
Dumnezeu m- a făcut
"după chipul şi asemănarea
sa" şi i- a dat tărie gândului
să uite şi
putere sufletului să ierte
3.
Gest ca amanet
Atingerea mea te face să te apropii cât mai mult şi sà scoți batista să pui in ea lacrima care te- a făcut fericită şi de teamă să nu o striveşti ìmi laşi inima amanet până la următoarea atingere...
4.
Un fel de ezitare
Când ai început să- ți numeri
lacrimile de bucurie
ai încetat să mai fii
ceea ce ai fost
dar iubind
vei mai avea o şansă
5.
Legământ
Curând o să pot să spun
că am fost dar
dragostea mea va rămâne
aceeaşi
ca umbra care
stă de veghe pământului
în care am intrat...
6.
Dezinfecție
Mi- am spălat lacrima
ìn ochiul zilei in care
a murit tata
apoi
am rastignit-o
după trei zile
i- am aşezat mâinile peste
piept
am ingenuncheat sub
lumina lumânării aprinse
şi am rugat- o să mă ierte
pentru
gestul meu
de a- i păstra amintirea lui
tata
in cel mai frumos loc din
lume
memoria cuvântului biblic
imi spune că tata
se va intoarce
precum
iubirea dintr- o inimă intr-
alta şi
vom fi doar noi -
lacrimà răstignită
pe durerea a ceea ce am
fost...
7.
Frica de mine...
Când mă opresc din mers
şi imi intorc capul
inspre
urma paşilor
ceva mă face sà cred că
nu am trăit destul
8.
Câte puțin şi pentru mama
Abecedarul mi- a fost
singurl prieten
adevărat
care m- a invățat
să mulțumesc mamei
pentru viață
iar cartea
singura prietenă care
m- a arătat cum să o fac
9.
Un Dumnezeu pământean
Azi-noapte am visat că
sunt impăratul
a tot ceea ve mişcă
dimineață
o frunză càzută
la picioarele mele
imi cerea indurare...
10.
Pentru ultimul drum...
Mi- am làsat amanet
sufletul şi numele
pentru atunci
cànd
copilul meu
imi va spune:
Te- am iubit, tata!
11.
Undeva prin voi, prieteni...
Ura faceți-o pietre şi
aruncați cu ele in mine
nu và sfiiți
in cele din urmă
o să constatați că
eu nu exist pentru voi
şi nici voi nu existați
in ochii deschişi ai lumii
şi ce altă durere mai mare
să nu poți să- i priveşti
in ochi
pe cei vii....
12.
Sunt oameni care te rănesc
chiar şi atunci când
le intinzi mâna
dar ca sà- ți păstrezi increderea
mai intinde-le-o o dată
A- l poziționa pe Nicolae Silade într- un anumit unghi în spațiul literaturii e ca și cum ai avea curajul să- l apostrofezi public pe Dumnezeu pentru fărădelegile tale. Știm bine că Dumnezeu este partea nevăzută din noi și că disponibilitatea lui este veşnică atât timp cât partea umană este percepută ca pe ceva sacru .Privindu- l pe Nicolae Silade, din unghiul meu de vedere, aşezat pe cel mai de sus palier al literaturii, nu îndrăsnesc să mă aşez decât lângă umbra frumuseții cuvântului său. Iată de ce Nicolae Silade, prin creațiile sale, se identifică, fàră greş, cu viața, şi la rândul său, prin metode viabile, identifică fiecare părticică a sufletului.
Spun asta, pentru că am avut privilegiul, de la o vreme încoace, să însoțesc, "sub acoperire", fiecare scriere ce poartă semnătura, Nicolae Silade. Şi pentru că mă pot autoproclama " fan" Nicolae Silade ìmi permit să-l diagnostichez, din punct de vedere literar, ca fiind unul dintre scriitorii care, ìn momentele de explorare lăuntrică, uită de sine şi ìşi smulge bucăți din suflet pentru a ni- le dărui nouă tuturora, chiar şi acelora care au aruncat primii cu piatra.
Nicolae Silade este un pervetit irecuperabil care ìşi găseşte plăcerea şi satisfacția âîìn durerea cuvintelor. Şi totul doar pentru a descoperi rolul sacru al sufletului. Sub incidența acestui gest autorul caută să separe trupul de suflet ca mai apoi să reconstruiască acea punte care ìl va ajuta sà traversezeî ìnspre imaginarul unui întreg binecuvântat al ființei.În faţa mea am părți din sufletul său pe care şi le- a aşezat pe palme şi mi le- a dăruit prin cartea sa "everest". O carte cu un format altfel decât cele cu care ne- am obişnuit, 143 de pagini pe care sunt alocate 49 de titluri. Carte elegantă, prin ținută şi conținut, apărută la binecunoscuta editură, Brumar din Timişoara, ìn 2020. O contribuție aparte, la reuşita acestei lucrări, au avut-o: Loredana Tîrzioru (editare şi copertă), precum şi Alina Guțuleac (tehnoredactare).
O carte "care ìi fac pe oameni să se bucure să se întristeze când minunele / se înşiră una după alta şi înăuntru şi afară unde copiii nu mai ştiu să/ rămână copii unde oamenii nu mai ştiu să fie oameni" (printre troiene şi troieni), pag. 93. Citind cartea te trezeşti absorbit cu totul de ființa din lăuntrul cuvântelor în care a găzduit deopotrivă: lumina,întunericul, fericirea, tristețea, dragostea a acelui cuvânt "mama", dependența de ființa care a hărăzit lumea prin care va trece înspre o altă lume "ìn copilărie iubeam deopotrivă lumina şi întunerucul (...) acum lumina are alt înțeles iar întunericul acelaşi/ şi fie că ìnțelegem fie că nu soarele tot răsare şi nicio noapte nu e nesfârştă" (lumina şi ìntunericul),pag.56/57.
Şi cum să nu ți- se interpună, în calea oricărei pete de întuneric, lumina din sufletul mamei! "pe mama o chema elisabeta nu nu e regina angliei dar e frumoasă(...)e altfel(...)mă sună mereu şi- mi citeşte din/ biblie şi are o oră a ei pe care o ține ascunsă o oră a ei ìn care se ascunde/ o oră de taină o oră de dragoste ìn care numără toate orele lumii / până la o nouă ìntâlnire cu mine şi ìn ora aceea ìşi mută pe ascuns toate irele/ adunate şi ìn ora aceea trăieşte ca într- o casă nouă într- o lume pe/ care lumea de azi nu o cunoaşte"(elisabeta),pag.53/54.
Nu, nu pot să nu îmi caut lacrima pe care am scăpat- o citind acest text şi în care să nu ìl caut pe Dumnezeu să-l rog să vegheze asupra tuturor mamelor de aici şi a acelora plecate, poate mult prea devreme.
Ştiu că sufletul lui Nicolae Silade este unul autentic, dovadă firimiturile existenței sale. carantinându-le, preventiv, între coperțile acestei cărți. Spun "preventiv" nu ca măsură de detenție, ci de prevenție pentru a le proteja până la găsirea celui mai bun confort în sufletul cititorului. Elementele componente ale fiecărui text de aici sunt filtrate cu grijă şi mai apoi controlate sub aspectul emoției pe care o produc, fie chiar şi printr- o simplă atingere a cuvântelor: mamă, lumină, ìntuneric, dragoste, răsărit, bunătate, pâine, apă, dureri, oameni, trăiri şi fapte.
Explicația folosirii acestor cuvinte (liantul dintre trup şi suflet) vine din naturalețea ființei, din exprimarea simplă care imunizează în timp ce şi menține tensiunea dintre stări şi o face credibilă. Poate că rafinamentul existențial consolidat odată cu trecerea anilor il fac pe autor să se supună adevărului absolut, un adevăr care îi va implini trecerea prin viață.
Ceea ce am constatat la Nicolae Silade, şi imi place acest aspect, este raportul dintre cantitate şi calitate, modul in care ocoleşte, cu tact, procedeele ermetice folosite de unii care se învârt in jurul cuvintelor tehnice, reci, robotizate, fără acoperire valorică, din punct de vedere literar, încadrându- le, zic ei, ca opțiune de redimensionare a scriiturii "noii generații".Da, atàt timp, zic eu, cât sufletul creează frumusețea umană şi nu reziduurile de pe fundul lui, vom avea "hrană" pentru toată perioada existenței omului pe pământ. Nu o spun numai eu, ci o spune chiar şi autorul, sub o altă formă, "eu prefer să locuiesc (...) într- o casă de 4x4 cu un frigider într- un colț şi un calorifer in altul/ pe malul unui râu de munte sau la marginea mării / eu prefer să locuiesc in mine însumi" (everest v),pag.16.
Da, aceasta este lumea pe care Dumnezeu a populat-o cu oameni "după chipul şi asemănarea Sa".Revin, totuşi, la cuvintele lui Nicolae Silade,"incepe realitatea cine al cui vis este cine a visat pe cine şi cine a fost/ viu în vis și cine este viu în realitate în realitatea care este tot / un vis"(o realitate de vis),pag.107. Nu- mi permit să definesc sau să redefinesc poezia lui Nicolae Silade, ca fiind o poezie hermeneutică dacă alții nu şi-au permis, dar imi permit să declar că am sesizat valoarea ca simbol al interpretării vieții, bine conturată în tot ceea ce scrie Nicolae Silade.
Aş fi vrut să consemnez discret delicatețea cu care Nicolae Silade îşi stoarce emoțional sufletul , dar având la îndemână doar opțiunea "cititor" ori "consumator" al frumosului din cuvânt, m- am limitat doar la " materia primă" pusă la dispoziție de către însusi autorul prin volumul " everest" şi prin încă câteva volume de autor pe care am avut şansa de a le citi, fără să mai contabilizez aparițiile in revistele de cultură care l- au găzduit.
Vorbind aceeaşi limbă, care ne călăuzeşte pe drumul literaturii şi care ne uneşte sufleteşte, voi incheia cu un citat dintre copertile " everest"- ului, care ori de câte ori il intorci sau il rostogoleşti, cu acesaşi inţelepciune, găseşti cheia sub preşul din faţa uşii, ceea ce inseamnă incredere, recunoştință,şi sinceritate, "era atât de intuneric pe pământ / că m- am gândit să vin şi eu/ să fac lumină" , pag.87
Teodor Dume, membru U.S.E
Ritual
Ìn lumea mea oamenii mor lent
alteori mult prea rapid
nici nu apucă să se uite
unul ìn rana celuilat şi nici
să- şi-le curețe
pentru că
lacrimile le adâncesc tot mai mult
ìn rest
totul e ok...
cei nepregătiți să moară
se ìmbrățişează la o bere şi
după ìncă trei lăcrimează
unul pe umărul celuilalt
din când în când
ìşi scuipă flegma sub masă
tac plàng şi iarăşi scuipă câte- o
înjurătură şi asta pentru a alunga
moartea
şi uite aşa se uită unul ìn rana celuilalt...
Un tren ce nu duce nicāieri...
Azi- noapte am vorbit cu Dumnezeu
l- am ìntrebat care dintre
vagoanele trenului
in care am urcat
va ràmâne la peronul pentru intârziați
nu
nu mi- a răspuns
mi- am dat seana atunci că
Dumnezeul meu e doar
un Dumnezeu imaginar
şi tocmai ìn noaptea asta
mă pregăteam să rămân ìn
vagonul pentru ìntârziați
pentru a mă ìntâlni cu moartea
ìn cele din urmă am adormit
ìntr- un pat improvizat
làngă fereastră
ca să pot privi din când ìn când
ìnspre capătul lumii
intre timp a venit iarna
ìn vagonul ìn care urcasem
nu mai era nimeni
mi- am dat seama atunci că
am greşit trenul care ar fi trebuit
să mă ducă la capătul celălat al lumii
ìn ochii mei se furişease teama
de a mă mai ìntoarce acasă
Dispariția mea, un pact făcut cu Dumnezeu
De fiecare dată când ìmi aşez mâinile
sub cap şi ìmi lipesc pleoapele
una de alta
am impresia că mă pregătesc
pentru un drum lung şi că
trebuie să-mi pun deoparte
aparatul de bărbierit pasta de dinți şi
un notes ìn care
ìmi voi nota
datoriile lăsate ìn urmă
factura de apă cea de curent şi
doi lei pentru abc- ul din colț
aş vrea ca intențiile mele
să fie dintre cele mai bune
să nu mă poată vorbi lumea pe la spate
şi să mă arate cu degetul
ca pe cerşetorul din parc
tocmai de aceea
am propriile mele emoții
pentru că
oamenii bârfesc şi ìn lipsă de altceva
o să spună cà am dispărut subit
şi asta pentru că fiecare
îşi imaginează fuga ca pe o pradă
nu nu este felul meu de a fi
şi lucrurile nu stau chiar aşa
dispariția mea e un pact
pe care
l- am făcut cu Dumnezeu
El este singurul care ştie
de ce mă acuză lumea şi
de ce am plecat ìn graba ìn care
se pleacā doar o singură dată
s- a zvonit că am dat mâna cu dracù
şi de- atunci
vecinii
seară de seară ìşi lasă
o lumânare aprinsă pe pervazul
de la fereastră
în seara asta frigul s- a întețit
şi luminile sau stins una după alta
doar cea din fereastra
apartamentului trei pâlpâie anemic
e chiar locul din care va trebui sà plec...
. Eu, Dumnezeu şi lacrima din colțul ochiului
Ştiu că o să plec ìn locul ìn care
Dumnezeu ìşi prepară
cafeaua de unul singur
pentru o felie de pâine o să- l rog
să mă lase seară de seară
să- l spăl pe picioare ìnainte de culcare
şi dacă va fi să cinăm şi să
dormim ìmpreună
dimineață
mă voi preface că am visat
şi ìi voi spune că l- am văzut incotit
pe marginea patului
cum din palmă imi hrànea moartea
cu bucăți de carne rupte din mine
şi o să- i mai spun că
cel care ìi ştergea lacrima
din colțul ochiului
eram eu
cel de dinainte de a ne cunoaşte