LEGITIMAȚIE de ZIARIST/JURNALIST

Tata
s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă
s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșate, îmi mângâia creștetul,
apoi, "plonja" în ochii mei mari de copil și mă încuraja;"
Fiule, eu nu o să plec de lângă voi niciodată. Spune asta și fraților
tăi".
Cred că a fost singura dată când
l-am văzut lăcrimând. Sărea dintr-o stare într-alta. Uneori, cu degetele sale
lungi și noduroase, își freca tâmplele și înjura printre dinți;"Futu-i
terentișu mă-sii de viață..." Apoi tăcea. Tăcerea lui stranie îmi
împiedica vorbele. Liniștea dar și frica îmi grăbeau respirația. Dincolo de
fereastră era un spațiu în care îmi așezam gândurile și plângeam.
Nu
voiam să-l supăr pe tata. Probabil el se lupta cu tăcerile sale dar și cu viața.
Avea o pensie de 6oo lei și șapte guri de hrănit. Alteori își hrănea sufletul
cu privirile noastre. Și era fericit. Ba din când în când își creiona un plan
de lucru pentru primăvara pe care o aștepta ca pe Dumnezeu în zilele de
duminica. Seară de seară se întorcea înspre oglinda ciobită de timp, dar în
acea seară, obosit de parcă ar fi venit de departe, așezat pe căpătâiul
patului, murmura; " Înainte de Florii o să curăț fântâna, o să refac
gardul din spatele casei, o să schimb balamaua de la poartă, o să..."
Își ținea respirația ca într-o
rugă îndreptată înspre Dumnezeu. Ne privi pe toți cei cinci copii așezați după
mărime și ani pe lavița din fața sobei, apoi continuă;" O să schimb și
scândura de la pat, dacă...mă va ajuta bunul Dumnezeu".
Patul era unul din scândură cu saltea de pânză umplută cu paie și-l moștenea de
la bunicii din partea mamei.Pe ceilalți nu i-am cunoscut.
Tata nu prea era un bun creștin, dar în
momentul acela parcă interiorul său striga după ajutor. Privirea lui plecată
undeva departe developa imagini cadru cu cadru. Părea interesat de ceva
anume.Pândea dincolo fereastra cum parcă din moment în moment s-ar ivi cineva
din ceața abia lăsată.
"Vedeți, voi?", spuse
tremurând. Omul trăiește între două respirații: cea a venirii pe lume și cea a
plecării din lume...Dar țineți minte un singur lucru: Pe Dumnezeu să nu-l
refuzați niciodată. Poate că El are nevoie de mine, acum..."
În sobă ardea focul cu flacără și
din când în când vâjâia printre lemnele umede cum au stat sub streașina casei.
Se făcuse liniște, o liniște fără margini ne țintuii privirea pe chipul
bărbatului de lângă geam care se afunda tot mai mult în necunoscut. În ciuda
frigului din casă, deși din oala de lut de pe sobă ieșeau anemic câțiva aburi,
simțeam cu prin vene îmi curgea toată căldura din lume.Și parcă mă temeam de
liniște. Poate din cauza fricii sau poate a remușcărilor. Eram doar un
adolescent naiv și nici nu știu dacă scuzele mele ar fi contat în acel moment.
Păream victima neputincioasă dintr-un experiment torționar. Pielea buzelor
începea să mi se usuce alarmant de repede. M-am așezat mult mai aproape de ușa
sobei interdeschise și am privit flăcările cum se luptau cu umezeala din lemne.
Mi-am frecat mâinile apoi l-am privit pe tata. Stătea cu ochii undeva pe zare și
pufăia îndelung. După câteva minute bune s-a întors spre noi, ne-a privit
printre lacrimi, apoi a plecat...
A trecut timpul. Gura fântânii e astupată
cu o pânză de păiajeni și multe frunze căzute din nucul de la uliță, ușa de la
poarta de jos a căzut din balama, patul din camera mare e tot acolo...
Gândurile mele se tem să întrebe;
de ce, tată?
Uneori derulez secvență cu secvență timpul în care eram copil. Țin pumnii încleștați
și strig;
De ce, tată?...
Mă întorc, totuși, la ceea ce îmi definește ființa și existența. Și o fac printr-un aforism ce-mi aparține: „Dumnezeu nu judecă, nu pedepsește,
El doar crează posibilități și oferă înțelepciune
în așa fel, încât
fiecare să poată ajunge la propriul său adevăr”
teodor dume
Iată și o motivație definită prin acest aforism:
„Sexul e partea din tine care te poate ține prizonier în închipuirea altuia atât timp cât nu-i facilitezi atingerea”
(teodor dume)
Trilogie: Anacronisme erotice Teodor Dume, carte
Teodor Dume
Daniel Luca – un soft, o investiție pe termen lung
Aflându-mă într-un lan cu grâu îmi este foarte greu să
vorbesc despre un spic sau un bob știind că în timp acel bob va lumina , cu
candoarea și suplețea sa, întregul câmp. O voi face promițându-mi mie
însumi că nu îi voi știrbi din frumusețea
înălțării.
Iată-mă, așadar, făcând o incizie, de loc ușoară, unui volum
de versuri semnat de
Daniel Luca: Croitorul de noapte, Editura Inspirescu/2019.
Puritatea și bunătatea omului o spune sufletul, aș zice eu cunoscându-l
prin vers pe Daniel Luca. Dincolo de dominantele stării poetului Daniel Luca găsesc prospețimea vie revigorantă a frumuseții din cuvânt ca
expresie a aceea ce a fost și, evident, a aceea ce este. Citind și recitind
cartea de poezii, Croitorul de noapte, semnată de Daniel Luca , prospețimea
stărilor ne invită și ne reîntoarce la fila de început a sufletului acestui poet care nu experimentează, ci vine
apăsat și pregătit pentru a surprinde
realitatea fără nicio cosmetizare.
Autorul ne oferă firimituri din el , pregătindu-se, în acest fel, pentru o confruntare cu noi și cu realitățile
altora
Limbajul simplu derivă din
simțămintele interioare care construiesc, în final, complexitatea. O
complexitate a trăirilor care, pe a locuri, trebuie descifrată din interior
spre exterior și invers. Straniu de simplu, dar spectaculos, autorul vine și ne oferă imaginea sufletului său. Da,
iată autenticul care realizează
conexiunea dintre stări: ”Nu credeam /că e atât de periculos /să fii
drogat cu iubire /până nu m-am trezit de unul singur /păzind un cactus în mijlocul deșertului” (Drog/pag.49), sau: “în palme / îmi cresc /linii
știute de fluturi”, ( Aripi/pag.5)
Tenta pe care autorul o dă
întregului ne creează imagini cu efecte
nebănuite , dar ne și dă posibilitatea
de a le interpreta individual în funcție de modul în care au fost
plasate, fie un întreg, fie secvență cu secvență. Facilitțile create pentru a
putea intra în stările poetului sunt
multiple și depind de abilitățile acelora
care încearcă să le recepteze.
Construcția textelor este una simplă, definitorie pentru formele de propagare a
frumuseții sufletului. Daniel Luca în
multe dintre scrierile sale încearcă,
dar și reușește, să aducă îmbunătățiri (a nu se înțelege cosmetizare) stărilor folosind, în exprimare, latura aforistică , destinată în principiu
esenței. O latură de loc străină autorului.
Așadar, scriitura lui Daniel Luca nu
este, și nici nu poate fi, o întâmplare sau un exercițiu , ci mai degrabă este o explorare menită să descopere și să redesopere minunea dumnezeiască din interiorul creației lui Dumnezeu. Unii ar
putea spune că Daniel Luca este, sau poate fi, predispus la “riscuri seismice” sau mai bine zis depășirea unui perimetru
seismic, într-un anumit loc și într-o perioadă de timp conturbând și diluând,
în acest fel, esența lucrurilor. Adevărat, dar numai până la un punct. Din
unghiul său de vedere poetul . așezat confortabil, chiar păe muchia unui obiect ascuțit, poate
mima o luptă ofeensivă cu sinele. El nu
este, și nici nu poate fi, o pradă a lucrurilor inchipuite. Preventiv, totuși, își păstrează îndrăzneala de a-și construi o redută, în cazul unei stări de urgență, pe
care o va folosi, sau nu, atunci când scenariul de apărare devine o traumă. Tot ceea ce poate fi
plauzibil , în această apărare, vine tot
din interiorul cuvântului. Adică din poezie: „de ce nu mă leg de licuricii de
pe bolta lunii /de gânguritul soarelui
la amiază /de ce nu îmbib cu parfumul petalelor /foaia de hârtie pe care
aștern versuri /să gâdile nările oricui
/de ce nu elucubrez despre dragoste suferință viață moarte /pe pagini întregi ci
doar cu pipeta /de ce nu-mi pun sufletul pe tavă mură-n gură poetofagilor
/ajuns în stradă /zgâindu-se la mine /vreau să dorm i-am zis să mă
odihnesc /mă așteaptă răsăritul”(Eul
poetic meditativ, pag.54).
Constat deci că nu este o luptă inegală, nici cu sinele, nici cu timpul
și nici cu Dumnezeu. Așadar, Daniel Luca nu este un poet care tranzitează
stările folosind cuvântul , ci este un alt tip de poet care își pune la bătaie întregul fond al
existenței. Uneori, în mod obsesiv, comunică
și nu întâmplător, cu toate formele și elementele ființei. E de fapt un
fel de soft care furnizează din interior toate elementele de bază care prin
asociere scanează și citește viața fără a deprima sufletul într-un fel sau
altul.
Daniel Luca nu scrie în stil diferit
față de alții. Daniel Luca respiră, vede și își trăiește stările
diferit. Adică simplu și firesc!.” Ivit /din rătăcire /și vise /mă întrupez
/într-un fir /de nisip” (întrupare, pag.62), ori “ Fur timp /sunt prins /și închis /în clepsidră (Hoț, pag.63).
Scriitura lui Daniel Luca este vie, picmentată ici-colo
ca un zâmbet atârnat de colțul gurii care te face să tresari și să-ți
demonstrezi ție însuși că exiști.
Și ce poate
fi mai elocvent decât un autodenunț!.”Mă trezesc / în mireasma brațelor tale /înflorite în jurul gâtului meu (…)(Albine,
pag.55), ori această explozie:”M-ai găsit /fără să
mă cauți /fără să mă ascund /m-ai prins nepregătit /ai năvălit peste mine /
altfel de urlet /taifun / dezmebrându-mă în celule”(Taifun, pag. 48)
(Teodor
Dume, membru U.S.E)