BINE AŢI VENIT PE BLOGUL lui TEODOR DUME

Oare de ce se moare
fără ca timpul să-ți îngăduie
să te cunoști pe tine însuți?
(teodor dume)

16/08/2012

teodor dume: aşteptarea, o execuţie lentă


mă bântuie o linişte grea un gol
îmi delimitează privirea
nu pot să dorm
de câteva nopţi
mă gândesc la ziua
în care voi ieşi
din mine
ca apa
din albie
mă voi revărsa peste
crăpăturile uscate
ale pământului

totul pare să fie pregătit

nu protestez încă
trăiesc printre oameni
locaţia îmi prieşte
femeile îmi fac cu mâna
din când în când
joc şah
negrul câştigă mereu

e o chestie de timp

(moartea -
singura monedă de schimb
între mine şi Dumnezeu...)

14/08/2012



teodor dume> un fel de reprimare. ploaia



privesc cum plouă peste Criş
şi nu înţeleg mai nimic
la buletinul meteo
se anunţă ploi cod galben
dincolo dealul copiii joacă fotbal
privirea mă duce într-acolo
aud zgomote râsete şi
încă e soare

cei mai frumoşi ani sunt acolo
sub dealul deschis ca o umbrelă

irezistibil plouă

închid fereastra şi mă retrag
în întunericul dintre pereţi
şi poate mai înspre seară
o să cobor în mine
să mă privesc

ştiu oricât pare de nefiresc
imaginile rămân aceleaşi

07/08/2012

teodor dume; omul din piatră






am pus totul deoparte
somnul munca libertatea
ipocrizia şi femeia

stau nemişcat şi fac infuzie
cu aromă de cer

poate puţin dezamăgit
că n-am oprit un strop
de înţelepciune

cât să pot să mai rămân
printre oameni

05/08/2012

teodor dume: scriitorii, prietenii mei, (ionuţ caragea)

ionuţ caragea,





Distanţa dintre iubire şi oameni
cu prietenie lui Teodor Dume
« Home



 
distanţa dintre iubire şi oameni
se măsoară cu linia vieţii
cu gustul amar de ieri
şi urlet de iarbă strivită
cu frunze rămase pe drumuri
şi crengi agăţate de haine
cu gropi în obraji şi pietre
însetate de cuvinte
 
 
26.07.2009

teodor dume: scriitorii, prietenii mei (djamal mahmoud)

djamal mahmoud. siria

coacere

cu atâta precizie
se trasează această linie
între pupila ta
şi luciul din lanţurile
ce-ţi răsună ritmic
între glezne
la intervale egale
dându-ţi un răgaz
să-ţi asculţi geamătul
iar ecranul
aproape cât un cer
e atât de senin
încât ţi se vede
fiecare picătură de viaţă
în timp ce
se izbeşte de pământ
precum un bob de grâu
destul de copt...



teodor dume: scriitorii, prietenii mei (Gherghe Grigurcu)

Dr.Gheorghe Grigurcu,

Gheorghe Grigurcu
Grigurcu1.jpg

Pe  Teodor Dume nu mi-l pot imagina decât pe fundalul oraşului său, care timp de aproape trei decenii a fost şi al meu, Oradea. Oraş subtil şi cochet, neîndoios, cu o tradiţie barocă filtrată printr-un secession melancolic, fumuriu, dar şi cu o prospeţime indicibilă a văzduhului său, cu o adolescenţă perpetuă a uşoarelor adieri ale acestuia, încărcat de miresmele aspre ale şesului şi de cele mai conciliante, blajine, ale dealurilor între care se află.
Iluzie, s-ar putea replica, ficţiune! Desigur, dar numai până la un punct. Căci orice loc se întreţese cu fibra sensibilă a celui ce s-a legat de el prin naştere, ori prin îndelungă vieţuire, mai exact spus cu fibra unei anume vârste a persoanei. Copilăria, frageda tinereţe dizolvate în aerul orădean nu reprezintă o pură iluzie, un pretext de nostalgică evocare, strict personală, a subsemnatului, silit a urma o altă traiectorie geografică, câtă vreme le regăsesc în stihurile, cu o sufletească determinare mai presus de toate, ale autorului cărţii de faţă.
Prin pana sa, ele se obiectivează, devin un miraj interogativ, ce mă supune, în calitate de cititor, unui text de identificare.

Teodor Dume e un halucinat al unei copilării adânci, ireversibile. Cred că cele mai autentice sunete pe care le scoate fragilul său instrument poetic, făurit de însuşi junele-i posesor,în domoală uitare de sine şi în fecundă naivitate, sunt cele închinate vârstei matinale, zorilor fiinţei.
Simţământul copilăriei apare cu fineţe conotat în misterioasa lui tăcere luminos-umbroasă, raportată la profunzimi: "Copilăria, -/tăcerea ei mă înspăimântă,/ umbrele luminii se sting/ adormite pe braţele adâncului"
(În regăsirea copilăriei). Sau cu o graţioasă efeminare: "Acolo mă caut / în cosiţa despletită/ a copilăriei" (Acolo mă caut). Sau, "pornit pe drumul desprins din muguri/ la capăt de menire" (Aniversare), spre a constata emoţionant: "întodeauna în acest anotimp pierdut între gânduri aproape / vor veni legănat căprioarele cu scrisori de la ţară pe pleoape" (Permanenţă).
Elanul purităţilor arzător sfioase i se opune somnia blagiană, precum o organică încifrare: " Sufletele voastre /ţâşnind în piept/ pe veci să rămână / lacăte adânci peste somn" (Recunoştinţă).

E de remarcat câtă emoţie ţâşneşte din versurile acestui meşteşug simplu, comparabil, în legăturile sale cu lumea din jur şi cu sine, cu pictura naivă. Voluntar ori involuntar (n-are importanţă decât efectul), sufletul creatorului se descrie pe sine, se surprinde în note, nu de puţine ori, acute, care ne obligă să ne oprim şi să subliem.
Trăsăturile fiinţei se caută şi se uimesc de ele însele, ca la orice început existenţial, cu îndelungi vibraţii.
O timiditate de bun augur (indiciu al unei simţirii foarte curate) e mărturisită astfel: "Limba de şoaptă a ceasornicului / mă înspăimântă,/ sângele fumegă sfială" (Tăcere) Ca şi însoţindu-se cu sugestia unei încâlciri grafice "Glasul încurcat în strigătul tăcut/ ademeneşte /părul prelins spre tăceri" (Ce aproape).

În pofida actualei sale rezidenţe urbane, poetul se smte singur. În pofida anilor săi puţini, recurge instinctiv la amintire, ca la o instanţă morală supremă: "Mă uit în jur,/ nimeni, doar ecoul/ prin răgazul aducerii aminte"(Dansând.
Dar fondul ţărănesc e prea viu pentru a nu-şi trimite mesajele apăsate, pentru a nu îndruma senzorialul autorului către natură. Dincolo de străzile familiare, el percepe câmpul cosmic ca pe o matrice care nu i-ar putea fi refuzată, de vreme ce o legitimează prin substanţiale asocieri de cuvinte. suavitatea avânturilor sale se rodeşte, folcloric, cu suavitatea cea veşnică a firii, înscriindu-l în rândul celor ce ştiu a o recunoaşte, a se îmbăta de efuvliile ei: "un fulger /cu polen de primăveri"
( Incendiere)."Pe umeri-mi se coc,/ zvârlite, seminţele de nori" (Timp); " Ochiul meu / priveşte spre colinele verzi ale serilor,/ hrănite de fructele nopţii" (În zi); "păsări cu miros/ de păduri" (iubiri rătăcite); "Îmi vine dor de cuiburi scămoşate-n vânt" (Captivitate); "Mâna-mi înmugurea /spre zborul unei păsări" (Dar); "şi nopţile cad ca nişte /izvoare printre ierburi"( Pentru o iarnă cu zăpadă}.


Deci, ceea ce surprinde ,Teodor Dume, în cele mai bune dintre stihurile sale e un straniu rafinament, provenit parcă dintr-o viaţă interioară consumată.
O superbă încredere în sine (a poeziei, nu a poetului) se pronunţă într-o melodie holderliniană:
"Vâslesc în memorie/ nesigur pe teamă,/ împrumutându-mi nemurirea/ ce-mprăştie /răcoarea serii/ prin ani. Da, ele, vârstele plâng inocente"

Ori această explozie cosmică, grafiată într-o atât de dezinvoltă lapidaritate:
"Plecată, noaptea cade peste văi: uimire /Pe semne cerul a aruncat-o afară/".

Am compus acest scurt forilegiu pentru a scoate în relief capacitatea asociativă a poetului în registrul naturist.
Chiar dacă unele din textele sale fac concesii unei convenţii a simplităţii (să reamintim că simplitatea adevărată e densitate) dincolo de orice suferinţă, Teodor 

Dume posedă o chemare către poezia înnăscută, precompănitoare în economia vieţii sale. Fascinat de copilărie şi de peisajul străbun, mărturisind că, aşa cum s-a văzut de altminteri şi din citatele de până acum, "Cuvântul meu e pur şi blând", poetul orădean poate procura satisfacţii reale celor ce văd în fenomenul liric o expresie a vieţii afective mai mult decât a rigidului operator de cuvinte, a naturii lăuntrice spontane şi "naive", mai mult decât a unei conştiinţe culturale derivate.

Indiscutabil suflet de poet, Teodor Dume, deţine în formula fiinţei sale însetate de limbaj metaforic propriul său viitor.

(...)
Pe Teodor Dume îl văd ca pe unul dintre cei mai mari scriitori ai momentului şi nu pot fi contazis pentru că scriitura domniei sale are capacitate asociativă şi vine să confirme o simplitate de un straniu rafinament, aşa cum am mai spus şi cu alte ocazii precum şi  în prefaţa volumului "Strigăt din copilărie". Mesajul, deseori individualizat, sfredeleşte şi pătrunde în profunzimea cuvântului.
Opţiunea sa cercetează şi descoperă acea lume interioară martoră a realităţii.

(...)
Îi doresc din inimă lui Teodor Dume, nu atât necesarul progres tehnic şi livresc, care îi e, totuşi, mai la îndemână, cât stăruinţa în trăirea genuină de azi, care, vai, e mai greu de păstrat.

dr. Gheorghe Grigurcu,



****

Program 
(Gheorghe Grigurcu)


Să-nchizi o claritate sub gratiile vocii

să-ndepărtezi de pe buzele aspre
molozul dimineţii

s-atragi tufişurile într-o unică despicătură de gînd

s-acorzi culoarea zidului cu cea a vîntului

să cînţi tu însuţi precum ceaţa.

teodordume: scriitorii, prietenii mei (teodor dume)

teodor dume


moartea, un fluture alb



vine din umbră şi muşcă
din marginea urmelor

aşa îmi amintesc moartea lui tata
iarna ieşise din drepturi
tata mă ţinea strâns de mână
ca şi când ar fi fost
ultima atingere
rece
ca un fel de linişte
dimineaţa
mult   prea devreme
prin care oamenii trec
urcă şi coboară
ca într-un autobuz
de transport local
ajuns la capăt de linie

de fapt fiecare
are propria linişte
a lui tata arăta ca un cadavru
nu că aş fi vrut să vorbesc urât despre tata
dar motivul cuvântului meu era disperarea...

acum îmi dau seama cum arăta
la ora în care liniştea lui
ca o cremă hidratantă
se întindea înspre ochi...

pielea îi mirosea a fum

stăteam unul lângă altul
şi ne priveam zâmbetul
arcuit între buze
dăruit doar seara la culcare

părea trist şi nu vorbea
niciodată despre nimicuri
trăia într-o lume
numai a lui
până în seara în care
conspirativ îmi trase cu ochiul
(sub care parcă şerpuia un drum)
ascultă, mi-a zis
aşează-ţi capul pe pernă şi
priveşte fluturele acela alb
care mănâncă lumina din lampă
până adormi
eu o să arunc o privire
în spatele ferestrei să văd
dacă mai plouă că tare
e-nfundat înspre apus...

şi-am adormit

dimineaţa aerul călduţ
îmi înfăşura trupul
ascuns între palme
simţeam o stare
de sufocare şi teamă
am deschis geamul şi
m-am uitat
dincolo gardul
o femeie întindea o cămaşă
ceva mai încolo două ciori
strângeau între aripi depărtarea

poate neputinţa din mine
nu m-a lăsat să
mă uit prea mult

m-am ghemuit lângă patul lui tata
am închis ochii şi l-am strigat...

undeva în copilul din mine
zbura un fluture alb
lăsând o dâră
un fel de drum
pe care
oamenii plecau...

îmi părea cel mai trist lucru
aş fi vrut să strig
dar pentru că acolo
erau prea multe umbre şi
locul devenea tot mai strâmt
fluturele o zbughi înspre lumină

abia atunci am văzut păsările negre
ciugulind din marginea soarelui...

de dincolo pătrundea mult frig...

*
"mă afund în nesfîrşirea morţii
de dinainte de naştere, şi vreau
să întreb Neînţelesul
de ce ne-am născut?

şi dacă murim uitînd totul înseamnă
că nici viaţa aceasta nu există",( Sorin Cerin)




teodor dume: scriitorii, prietenii mei (dana ştefan)

DANA ŞTEFAN, GERMANIA







                           Dana Stefan
                                  noapte


                                                                                                                        Dana Stefan
                                                                                                                    roses - ulei pe panza


teodor dume: scriitorii, prietenii mei (alexandru gheţie)

alexandru gheţie


UNEORI NUMĂRĂM STELE


În camera rece liniştea decupează răni.
rănile mele au culoarea cerului. se deschid
şi din fiecare răsare un soare alb ca o nucă
de cocos crăpată. rănile mele nu dor.

uneori sunt scafandru. intru în lucruri,
dar mai ales în mine. întorc pământul
ud florile verific urmele râurilor pentru
că oamenii, dilara, sunt nişte creaturi
curgătoare și - 
dau năvală în mine în camera cu linişte rece
plantează vreo salcie ori ceva stufăriş papură
apoi pleacă. sunt unii care intră cu grenade în
pumn. fiecare cu războiul lui, în fine
când plouă mai ales număr morţii
am un aparat special pentru asta - 


singurătatea e o lamă aici. cu ea tai orice. 
de la o felie de pâine la una de iubire/ de la
păr la timp. şi moartea o tai. 

acum ne iubim. nici
nu facem diferenţa dintre iubire şi moarte ori 
dintre somn şi mişcările din spatele pleoapelor.
uneori numărăm morţi. 
mă simt un cimitir în care toţi morţii au numele
meu chipul meu rănile mele. un fel de creuzet în
care indiferent de amestec rezultatul este
același

mă iubeşti pentru că rănile mele au
culoarea cerului. te iubesc pentru
că nu știu ce să fac
altceva

     

teodor dume: scriitorii, prietenii mei (veronica pavel lerner)




veronica pavel lerner, canada







"SOARBE DIN CUVINTE CA DINTR-O RUGĂ" (se dedică poetului teodor dume)



Motto:
« teo trage cearşaful vrând
să rămână în noapte
cu gândurile muiate în linişti
soarbe din cuvinte
ca dintr-o rugă »
(Teodor Dume)
deschide ochii: ţi-am adus un cearşaf
alb de prospeţimea gândului
cuvinte snop de lumină
le aşez pe noptiera cu amintiri
nu te îngrijora
pentru borcanul cu flori uscate
al bunicii
uite o bucăţică de pâine caldă
am copt-o pentru tine
din felii de soare-n spice
ploaia s-a liniştit
cămaşa albă a tatălui s-a uscat
m-a rugat s-o calc
şi să-ţi spun să nu te grăbeşti
să-l ţii de mână
ţi-am adus ceva pentru sertarul
din suflet unde să aduni
amintiri viitoare
ţi-am reparat veioza
dar acuma nu te obosi
priveşte lumina de dincolo de geam
pe alei magnoliile te aşteaptă
ascultă-mă şi
« soarbe din cuvinte ca dintr-o rugă »


****



teodor dume: scriitorii, prietenii mei (ioan barb)

IOAN BARB






Poza de profil
Golgota fără anotimpuri




se făcea că păşeam lângă tata urcam pe un deal
era ziua pe la amiază deodată s-a întunecat
o pâclă neagră ca păcura ţâşnea din cer ne curgea de pe umeri
încât nu ne vedeam nici genunchii tremurând
cineva ne-a făcut semn să stăm
ne-am uitat unul la altul înspăimântaţi
semăna cu un înger umbra lui acoperea cerul
de la un capăt la altul
ce vrei să facem Doamne? a murmurat tata
din spatele unui oftat
de ce-mi spui mie Domn? s-a lamentat îngerul
sunt doar un slujitor
acum se face judecata lumii a adăugat de la mari înălţimi
ne-a lăsat să plecăm mai departe prin întuneric
apoi un fulger a brăzdat cerul de la un capăt la celălalt
vedeam chipul durerii bătut în cuie pe lemn
ne-am întors faţa în altă parte tăceam
auzeam cum creşte barba morţilor de sub pietre
şi deodată s-a luminat să mergem mai departe a şoptit tata
am urcat pe sub cruce
două picături de sânge ni s-au rostogolit
pe umeri şi deodată aerul s-a îmbrăcat în cristal
hainele noastre străluceau mai albe ca inul topit
l-am văzut şi pe vecinul Ion venind către noi
( nu ne lăsase niciodată să culegem nucile
de pe crengile aplecate peste gardul nostru)
acum se opintea cu o cobiliţă pe umeri
sunt zilele lui rele a spus cineva
îmi era milă de el aşa aplecat de păcate
în faţa crucii a căzut în genunchi
ne uitam eu şi tata prin carnea lui
cum priveşti prin sticla afumată a lămpii
am început să plâng stătea aşa spăşit fără inimă
cu ochii plecaţi de copil vinovat
apoi s-a auzit o bufnitură când s-a prăbuşit cu faţa la pământ
o mână s-a întins de pe cruce a apucat cobiliţa cu zile rele
l-a ridicat ca pe un copil du-te în pace şi să nu mai păcătuieşti
auzeam ca un susur blând în gura izvorului
n-am îndrăznit să ridic ochii
îl vedeam doar pe vecinul Ion cum cobora dealul uşor
făcea câte trei paşi deodată
prin carnea limpezită zăream o scânteie sub coaste
înţelegeam nu i se împliniseră încă zilele şi nici vremea
când putea să treacă Iordanul pe malul pe care stăteam noi
în spatele crucii se căsca un hău
e gura morţii deschisă încă de la facerea lumii
nu te uita acolo mi-a şoptit tata
priveam amândoi spre locul unde El era răstignit gol
deasupra cerului
dar nu-l mai vedeam
îi crescuse pe trupul zdrobit lumina strălucea
mai tare ca soarele
albea împrejurul şi morţii de pe crucile între care
era bătut în cuie
toate lucrurile erau spălate în aceeaşi ploaie de la început
(publicat în revista Argeş, nr. 3/2012)-



teodor dume: scriitorii, prietenii mei (alice diana boboc)

aluce diana boboc

teodor dume: scriitorii prietenii mei (atila racz)

ATILA RACZ, DUBLIN                      


SCRIBUL



din miezul lucrurilor se înalță o femeie goală
îi așez prosopul alb sub tălpi
în jurul ei tot oceanul
umbra-i învie
trece prin mâinile mele
cuvintele pe care vreau sa le spun
le înec în cerneală
imitând scribul întemnițat între silabe
mă privesc
cu câtă iubire pustia
se acoperă cu pielea mea nisipoasă
șiroind cu vântul uscat printre tufe pietroase
câtă iubire ascunde noaptea
între gleznele mătăsoase
ca o fecioară ieșită în prag cu o lumânare aprinsă
urcând cărarea țesută printre coline
spre orizontul tăiat cu o spadă de sânge
destinul moare
ca o floare neagră în palma deschisă
mă ierți
nu-i așa
poemul se sfârșește între cuvinte
dar
îți jur că o să rămân în jurul inimii
să-i ascult tânguitul
prin
noaptea ce îneacă între ferestre
un strigăt

teodor dume: scriitorii, prietenii mei (aurel sibiceanu)

aurel sibiceanu



ÎNTR-O... BIBLIOTECĂ :))))

teodor dume> am citit; Amely


Amely 

respir printre degetele tale iarna,
când timpul îți hașurează părul în alb,

am impresia că am băut prea mult Amely
îngeri ies din tine doi câte doi cu aripi
tăiate,
da...
în ceașca de cfea toți înecații, drumuri
ce curg din păru-ți cârlionțat, pe sub
tălpile nerăbdătoare să calce,

... am băut prea multă vodkă, Amely
iar viața se dezbracă fără de mine!

ea... Amely îmi va spune că mă visează
urcând în cer
pe un fulg portocaliu până la Dumnezeu

îmi trece capul în palme
trupul proaspăt născut... Amely
la noapte vom face un pat din podele
o să ne lugim patru_zeci_și_patru de trepte
cu dorințele adunate sub ochi

zilele au gust de așternut umed, uneori
mă strângi
încep să mă mușc
mă apeși Amely...

e timpul să pleci în rochia, numai a ta, negră
cu piciorele încă desculțe
vreau să-ți simt spatele tatuat cu un zid
vertical

ei, vezi
ninsoarea ca un poem din care te scurgi

cobori dimineața în odaie
eu tac și
iau de la capăt timpul, prin grădina cu vișini...

viața se clatină pe marginea străzii și
vremea

în urmele tale dinții câinilor albi, frigul
și rugăciunea ultimului strigăt

nu te mai poat visa, Amely