revista EXTEMPORAL LIRIC: La mulți ani, Cenaclului Prietenii Poeziei, Filial...: Era o zi de joi, 12 aprilie 2018, ora 17, când la la Biblioteca Judeţeană Gheorghe Şincai din Oradea a luat ființă o filială a Cena...





***
sufletul m-a făcut să mă apropii și
Teodor
Dume ni se descoperă cu eleganță și rafinament în poezie. O poezie existențialistă din care
aflăm că în viața pe lângă dezlănțuitele iubiri există prezențe nevăzute înscrise
în ordinea ei atât de firească, una
dintre cele mai răscolitoare fiind moartea. Find cunoscător al vieții, prin
cunoaștere, experiențe și autodepășire, poetul dă prioritate în poezie
trăirilor umaniste. Sufletul asemeni umbrei este făuritorul unor imagini care
ne duc cu gândul la florile tristeții de tip baudelairean. Și poate că, asemănarea
nu este întâmplătoare dacă ne gândim că volumul anterior celui de față,Quand
les ombres traversent la rue, semnat Teodor Dume, apare la început de an 2019, în Franța.Am putea crede
că între poet și Univers există un fluid nevăzut purtând energiile creatoare,
un fluid presărat cu evenimente și trăiri variabile pe etape, reprezentat ca un
segment al existenței, mărginit de două constante primordiale: nașterea și
moartea. Evenimentele dintre cele două constante: copilăria, adolescența,
maturitatea cu încărcăturile și trăirile specifice, par să fi ordonat și
contribuit la creșterea spirituală și știința poetului de a transpune în poezie
forța ideii, a emoției, menite să seducă prin vers cititorul.Aflându-se pe un
traseu ascendent, cu fiecare carte tipărită (nouăsprezece),poetul pătrunde în abisul
metafizicii arzând etape și
ajungând la o smerenie care dă
înțelegere și greutate cuvântului, iar
eul împlinit doar întors spre înăuntru se eliberează prin ferestre deschise într-un anume loc, un loc unde nimeni
nu intră/ nimeni nu iese/Ferestre
spre marginea lumii. Alte ori
același lăuntru devine abis într-o
singură zi, ziua în care nu poate privi în ochi pe nimeni,ziua în care
propriul ochi îl analizează critic: atunci
cobor în mine precum ploaia/ peste
verdele ierbii/ îmi privescsângele/ și nu spun nimic/ deși/n-am apucat să văd/ ce mai lipsește din mine/ Lăuntrul înlăuntrului.Ca o
dominantă a viziunii poetului este prezența imaterială a sufletului. O viziune
bogat ornamentată de experiențele și trăirileunui spirit profund. Sufletul său are
răni, cicatrice, devine monedă de schimb pentru inima cuiva drag: în schimb îți voi dasufletul/Supravețuire
în doi.Deși: niciun gând nu-mi
poate schilodi sufletul/Decolmatarea
prin rugă, vomdescoperi:sub cicatricea rămasă pe suflet/ Fotografia în formă de inimă și
altfel de răni: singurătatea, indiferența, neliniștea, lacrima, aminitirile. Toate
în strânsă legăturăformează un cerc imaginar cu semnificații larg valabile, un cerc neînchis încă de acel binecunoscut:
nu pleca, tată!/În memoriam, copilăria.
Poezia este cartea de vizită a poetului atras de ideea însingurării, a
cufundării în propria melancolie sau poate că a unei dureri însoțită de supoziții, închipuiri și goluri ale ființei
care precipită versul prin reacții și
stări cum sunt: tristețe, reculegere,
uitare sau slăbiciuni aproape senzoriale. Ideea de proiecție a trăirilor
contopite trupului creează o realitate ușor astrală, o părelnicie tactilă, asumată
prin rostire și scris: câteva umbre navighează/
în zigzag prin sângele meu// din toamna care-și scutură tristețile/ peste
umerii mei/ Nu-i bai;ducându-mi tăcerea în spate/ ca pe un rucsac/Îndeajuns
cât să-mi pot grava numele;de
atunci sub cicatricea rămasă pe suflet/ simt furnicături/ Fotografia în formă de inimă; nici nu știu cine sunt/ negreala
sufletului îmi iese prin pori/ Rătăciri..
poezia lui Theodor Dume, un poet ajuns la maturitate, autor al câtorva volume, e turnată într‑un limbaj mai flexibil şi mai sofisticat, al cărui principal procedeu retoric e jocul deconstrucţiei sensului literal în sens alegoric („alegorie a lecturii”, cum l‑a numit Paul de Man). Iată un fragment de poem în care călătoria spre un dincolo imaginar de după moarte se suprapune cu scenariul mutării într‑o nouă locuinţă şi al sfinţirii ei de către preot: vreau să mă mut în ziua de mâine/ fără niciun bagaj/ dar mi‑e teamă/ simt o răceală în oase/nu ştiu dacă sunt abandonat/ în propria‑mi umbră sau/ e doar o renovare ori/ o preschimbare de trup/ în care/ îmi voi aşeza amintirile/ şi câteva lucruri// la sfârşit îl voi aştepta pe Dumnezeu/ ca să‑mi binecuvânteze noua casă („Îngrijorare, vreau să mă mut în ziua de mâine …” din volumul Devoratorul de umbre, Princeps Multimedia 2018, cu o prefaţă de Daniel Corbu.) Existenţa este pentru poet un şir de efecte ale luminii: alienat în viaţa anostă a fiecărei zile, silit să se conformeze unui pat procustian al birocraţiei unei zile de muncă, îşi simte personalitatea metonimizată, el fiind prezent numai precum lumina sinteză în vreuna sau alta din culorile spectrului. Este o poezie de tradiţie existenţialistă, anxioasă, a disperării în faţa neantului, a transcedentului gol, dedus din contemplarea instabilului dublu de umbră al trupului. Divinitatea e devoratoare de umbre – patetic rest ale celui care primeşte odată cu candela ultima porţie de lumină –, în vreme ce figurile părinţilor sunt rememorate în poeme de un patetism nedisimulat. Inversând scenariul istoriei teocratice a lumii, de la Geneză la redempţiune, poetul vede întemeierea fiinţei sale în căminul parental şi în ordinea afectelor şi valorilor deprinse atunci. Copilul îşi aminteşte de întunericul decupat de veşmintele tatălui, acesta părând a‑i crea o lume din haos. Existenţa sa e acum marcată de sentimentul acut al absenţei tatălui, aşteptat să se întoarcă de ziua de naştere a fiului, redus la o fotografie păstrată într‑o cameră. Ca în infinita substituire lacaniană a trupului tabuizat al mamei (aici şi a figurii paterne) prin alte semnificate ale dorinţei, poetul regizează o neîntreruptă dramă a traumatizantelor despărţiri, dispariţii, absenţe – a iubitei, a cititorului sau a oricărui alt pol de comunicare. Contrar parabolei biblice a bobului de grâu ce cade pe pământ, într‑o societate insensibilă la valoare orice manifestare de nobleţe e o risipă: „de unde să ştiu că seminţele /curg pe arătură fără să treacă/ nimeni cu plugul / de unde să ştiu că şi seminţele mor…”.
Sub luciul acestei ape se află toate bucuriile copilăriei mele.