BINE AŢI VENIT PE BLOGUL lui TEODOR DUME
Oare de ce se moare
fără ca timpul să-ți îngăduie
să te cunoști pe tine însuți?
(teodor dume)
02/01/2020
28/12/2019
Revista Extemporal liric
Revista Extemporal liric
urează cititorilor săi și colaboratorilor
un călduros:
LA MULȚI ANI!
https://revistaextemporalliric2019.blogspot.com/?zx=75f4d8c6bfb72848
Revista Extemporal liric
urează cititorilor săi și colaboratorilor
un călduros:
LA MULȚI ANI!
https://revistaextemporalliric2019.blogspot.com/?zx=75f4d8c6bfb72848
Revista Extemporal liric
30/11/2019
Ana Urma: Ferestre spre marginea lumii, autor Teodor Dume
Nihil
sine Deo
Recenzie: Ana Urma
Ferestre
spre marginea lumii, autor Teodor
Dume
Teodor
Dume ni se descoperă cu eleganță și rafinament în poezie. O poezie existențialistă din care
aflăm că în viața pe lângă dezlănțuitele iubiri există prezențe nevăzute înscrise
în ordinea ei atât de firească, una
dintre cele mai răscolitoare fiind moartea. Find cunoscător al vieții, prin
cunoaștere, experiențe și autodepășire, poetul dă prioritate în poezie
trăirilor umaniste. Sufletul asemeni umbrei este făuritorul unor imagini care
ne duc cu gândul la florile tristeții de tip baudelairean. Și poate că, asemănarea
nu este întâmplătoare dacă ne gândim că volumul anterior celui de față,Quand
les ombres traversent la rue, semnat Teodor Dume, apare la început de an 2019, în Franța.Am putea crede
că între poet și Univers există un fluid nevăzut purtând energiile creatoare,
un fluid presărat cu evenimente și trăiri variabile pe etape, reprezentat ca un
segment al existenței, mărginit de două constante primordiale: nașterea și
moartea. Evenimentele dintre cele două constante: copilăria, adolescența,
maturitatea cu încărcăturile și trăirile specifice, par să fi ordonat și
contribuit la creșterea spirituală și știința poetului de a transpune în poezie
forța ideii, a emoției, menite să seducă prin vers cititorul.Aflându-se pe un
traseu ascendent, cu fiecare carte tipărită (nouăsprezece),poetul pătrunde în abisul
metafizicii arzând etape și
ajungând la o smerenie care dă
înțelegere și greutate cuvântului, iar
eul împlinit doar întors spre înăuntru se eliberează prin ferestre deschise într-un anume loc, un loc unde nimeni
nu intră/ nimeni nu iese/Ferestre
spre marginea lumii. Alte ori
același lăuntru devine abis într-o
singură zi, ziua în care nu poate privi în ochi pe nimeni,ziua în care
propriul ochi îl analizează critic: atunci
cobor în mine precum ploaia/ peste
verdele ierbii/ îmi privescsângele/ și nu spun nimic/ deși/n-am apucat să văd/ ce mai lipsește din mine/ Lăuntrul înlăuntrului.Ca o
dominantă a viziunii poetului este prezența imaterială a sufletului. O viziune
bogat ornamentată de experiențele și trăirileunui spirit profund. Sufletul său are
răni, cicatrice, devine monedă de schimb pentru inima cuiva drag: în schimb îți voi dasufletul/Supravețuire
în doi.Deși: niciun gând nu-mi
poate schilodi sufletul/Decolmatarea
prin rugă, vomdescoperi:sub cicatricea rămasă pe suflet/ Fotografia în formă de inimă și
altfel de răni: singurătatea, indiferența, neliniștea, lacrima, aminitirile. Toate
în strânsă legăturăformează un cerc imaginar cu semnificații larg valabile, un cerc neînchis încă de acel binecunoscut:
nu pleca, tată!/În memoriam, copilăria.
Poezia este cartea de vizită a poetului atras de ideea însingurării, a
cufundării în propria melancolie sau poate că a unei dureri însoțită de supoziții, închipuiri și goluri ale ființei
care precipită versul prin reacții și
stări cum sunt: tristețe, reculegere,
uitare sau slăbiciuni aproape senzoriale. Ideea de proiecție a trăirilor
contopite trupului creează o realitate ușor astrală, o părelnicie tactilă, asumată
prin rostire și scris: câteva umbre navighează/
în zigzag prin sângele meu// din toamna care-și scutură tristețile/ peste
umerii mei/ Nu-i bai;ducându-mi tăcerea în spate/ ca pe un rucsac/Îndeajuns
cât să-mi pot grava numele;de
atunci sub cicatricea rămasă pe suflet/ simt furnicături/ Fotografia în formă de inimă; nici nu știu cine sunt/ negreala
sufletului îmi iese prin pori/ Rătăciri..
Poetul Teodor Dume, pare să fi
descoperit armonia lirică a tăcerii atât de râvnită într-un prezent modern,
zgomotos și supratehnologizat.O tăcere atentă,
în care doar scârțâitul peniței sau zgomotul tastelor se aude printre
gândurile sfârșite în cuvinte: umerii îmi
sunt acoperiți cu tăcere; ambianța
calmă, destinsă: tăcere…/undeva la capăt de zi se moare/Un fel de înstrăinare; mâine e o altă zi/ pe care o umplu cu
tăcere/ Îndeajuns cât să-mi pot grava
numele. Ideea de mișcare și reculegere sunt călătoria sau căderea în adâncul
ființei, urmate de zborul tainic, folosind simboluri ale înălțării:
aripi, sus, cer, explicate în vers: zborul
cu o singură aripă/ nu-i decât zbaterea clipei/ peste tot ce va urma// chiorâș
cineva mă privește de sus/Zbaterea
clipei.Tăcere, liniște, singurătate, sunt necesități absolute ale
reveriei pentru crearea universului propriu în care-și proiectează cu îndrăzneală ființa, lăsându-ne
totușiferestre deschise prin care
să-i descoperim sensibilitatea iar acele zbateri neștiute vor elibera în
ascensiune (zbor) eul creator cu o
bucurielucid reținută, ca o rugăciune izbăvitoare pentru suflet.Poezia este
pretext de reflecție și comunicare, reconstituie din fragmente disparate un
univers liric, un univers plăsmuit din umbre și lumina însoțitoare.
Interiorizat sau exilat în singurătate poetul decelează cu tristețe și
discernământ propria memorie, recuperând și transpunând în vers, amintirile. Dorul,
iubirea, singurătatea devorantă, sunt ipostaze frecvent revelate printr-o
exprimare meditativă, gravitatea transpunerii în verstrezindu-ne întrebarea:
oare ce eveniment, ce trăire specială îl determină pe poet să aducă în sfera
firescului, cu seninătate și dezinvoltură, subiecte ca: moartea, durerea,
tristețea. Aflâdu-se într-o permanentă comuniune cu un dincolo, observăm armonia, împăcarea dar și efortul până ladificultate pe care le
întâmpină în construirea relației cu Dumnezeu. Traseul este unul sinuos, dar se
poate ghici că demersul ideatic continuă și își atinge țelul; m-am aliat cu singurătatea și/ din când în când cu
Dumnezeu/În memoriam, copilăria;par
un comdamnat interogat de moarte/ Dumnezeu se face că nu vede nimic/ Dor de mama;l-am strigat pe Dumnezeu/
nu mi-a răspuns/ Dumnezeu nu mi-a
răspuns.
Raportându-se la divinitate din
perspectiva unui cunoscător intimist trecut de faza căutărilor:privilegiul de-a ajunge la capăt/ mi-l dă panorma din sufletul lipit/ de obrazul
lui Dumnezeu/ ca un sărut/ Nu-i bai;versul devine povață: în viața
asta/ așa se bate la ușa lui Dumnezeu/ Rugăciunea
dintre respirații. Prin
această raportare permanentă la divinitate înțelegem că Teodor Dume-poetul se află în etapa întâlnirii cu Dumnezeu, un
Dumnezeu atent la fiecare cuvânt al său. Pe parcursul lecturii vom întâlni o
superbie a morții din care nu lipsește credința și speranța aleatorie, că mai
presus zbaterilor umane există și un hazard al unui alt fel de împlinire, o împlinire a bucuriei prin cuvântul scris. Simplificând
pot spune că am reușit să identific trecerea comună dar cu folos a timpului
drept temă a poeziei dumiene. Fie că ne vorbește de revărsările unui azi înspre ieritrecând
prinanotimpul primenirii ființei niciodată pierdutcopilăria, cu reveniri în prezentul gânditorului matur, sensibil,cuminte (citat din prefața de Atila Racz) și culminând cu moartea (viitor), poezia lui Teodor Dume este înnobilată de binecunoscut
dicton latin: Nihil sine Deo.

22/11/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Abalasei-Donosa Constanta:Extemporal grafic: Biser...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Abalasei-Donosa Constanta:Extemporal grafic: Biser...: AFORISME de Teodor Dume o rugăciune e ca și o clipă trăită lângă Dumnezeu *** Tot ce vine din credință îns...
31/10/2019
Maria-Ana TUPAN despre Devoratorul de umbre de Teodor Dume
Maria - Ana TUPAN despe Devoratorul de umbre,de Teodor Dume

27/10/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume: Strigăt din copilărie< Barajul de pe ...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume: Strigăt din copilărie< Barajul de pe ...: BARAJUL DIN LUNCASPRIE/Bihor. Acesta este locul copilăriei mele.Pot să spun acum, locul copilăriei lui Teodor Dume! Un loc care mi/a rămas...
Sub luciul acestei ape se află toate bucuriile copilăriei mele.
Aici pe acest loc se afla,în urmă cu peste 50 de ani, un câmp despărțit în două de râul Vida. În prima parte, sub dealul din stânga, era casa părintească în care m/am născut și am copilărit până la 13 ani.În cea de a 2/a parte se afla cea mai veche moară din sat (moara lui lioliu)și locuința sa. Acum toate acoperite de apă, inclusiv copilăria mea. Tot din partea dreaptă,la aproximativ 2/3 sute de metri izvorăște din stâncă pârâul Toplița care se varsă în baraj.În luminișul de lângă izvor inventam toate jocurile copilăriei.Tot în partea dreaptă a barajului există o cărare care duce sus pe deal înspre localitatea Răcaș.Am parcurs/o de mii de ori în decursul anilor petrecuți acolo.Oare câți din generația meda îți mai amintesc de copilăria răsfirată printre acele dealuri?
(fotografia este făcută de fiica mea teodora dume și radu butcovan/ cei mai buni și frumoși copii din lume/, în oct.2018. Era o seară frumoasă de toamnă...Mulțumesc, Teodora! Mulțumesc, Radu!)
La capătul pridvorului un stâlp
albit și gârbovit ca un moșneag
îmi apărea ba tainic, ba cu tâlc,
de dincolo, de dincoace de prag.
Cum sprijină un Univers de dor
mă-ntorc mereu cu inima la el,
la colțul lumii noastre din pridvor
cu dor de lunci, blajin și subțirel.
Mă scurg prin el, tăcut , în rădăcini,
și-mi place-adeseori să mă trezesc
pe zarea zdrențuită de ciulini
că zbor, că sunt, că vreau și că iubesc.
Teodor Dume: Strigăt din copilărie< Barajul de pe râul Vida/Luncasprie,Bihor>
BARAJUL DIN LUNCASPRIE/Bihor. Acesta este locul copilăriei mele.Pot să spun acum, locul copilăriei lui Teodor Dume! Un loc care mi/a rămas în suflet!

Aici pe acest loc se afla,în urmă cu peste 50 de ani, un câmp despărțit în două de râul Vida. În prima parte, sub dealul din stânga, era casa părintească în care m/am născut și am copilărit până la 13 ani.În cea de a 2/a parte se afla cea mai veche moară din sat (moara lui lioliu)și locuința sa. Acum toate acoperite de apă, inclusiv copilăria mea. Tot din partea dreaptă,la aproximativ 2/3 sute de metri izvorăște din stâncă pârâul Toplița care se varsă în baraj.În luminișul de lângă izvor inventam toate jocurile copilăriei.Tot în partea dreaptă a barajului există o cărare care duce sus pe deal înspre localitatea Răcaș.Am parcurs/o de mii de ori în decursul anilor petrecuți acolo.Oare câți din generația meda îți mai amintesc de copilăria răsfirată printre acele dealuri?
(fotografia este făcută de fiica mea teodora dume și radu butcovan/ cei mai buni și frumoși copii din lume/, în oct.2018. Era o seară frumoasă de toamnă...Mulțumesc, Teodora! Mulțumesc, Radu!)
La capătul pridvorului un stâlp
albit și gârbovit ca un moșneag
îmi apărea ba tainic, ba cu tâlc,
de dincolo, de dincoace de prag.
Cum sprijină un Univers de dor
mă-ntorc mereu cu inima la el,
la colțul lumii noastre din pridvor
cu dor de lunci, blajin și subțirel.
Mă scurg prin el, tăcut , în rădăcini,
și-mi place-adeseori să mă trezesc
pe zarea zdrențuită de ciulini
că zbor, că sunt, că vreau și că iubesc.
26/10/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume: Lansarea și la Oradea a volumelor Cân...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume: Lansarea și la Oradea a volumelor Cân...: Teodor Dume : Când umbrele trec strada,ed.Pim/Romania,2019 Quand les ombres traversent la rue,Edițions Stellamaris/France,2019 Cărț...
15/10/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Ottilia Ardeleanu:(cronică)Lebede roșii,de Andreea...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Ottilia Ardeleanu:(cronică)Lebede roșii,de Andreea...: Universul începe să miște Cronică la: Lebede roșii de Andreea Maftei Andreea Maftei este profesor de Limba și literatura română...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Viorel Boldiș: Ultima cale
revista EXTEMPORAL LIRIC: Viorel Boldiș: Ultima cale: Am ajuns să ne fie ruşine de noi, ba ne dăm mari, ba ne hulim, ne facem singuri, ca proştii, război, ni...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu: Adevărul din cuvinte (debut/198...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu: Adevărul din cuvinte (debut/198...: 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume/ 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume ...
13/10/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu: Adevărul din cuvinte (debut/198...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu: Adevărul din cuvinte (debut/198...: 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume/ 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume ...
09/10/2019
Triplă lansare de carte cu invitați din Franța
Pe data de 22 octombrie 2019, în Biblioteca Gh. Șincai din Oradea, sala Amfiteatru, orele 17, va avea loc o triplă lansare de carte la care vor participa oaspeți din Franța. Evenimentul se va desfășura în cadrul manifestărilor literare “Punți peste Crișuri” ale Cenaclului Internațional “Prietenii Poeziei” (coordonatori Ionuț Caragea și Dan. H. Popescu).
În prima parte a evenimentului se va lansa volumul de poeme “Iubirea mea abisală” (Ed. Fides, 2019), semnat de Ionuț Caragea. Ediția franceză a acestui volum, publicată la editura Stellamaris din Brest în 2018, a câștigat premiul François-Victor Hugo, oferit de Societatea Poeților Francezi, cea mai veche și mai prestigioasă societate de poezie din Franța.
Evenimentul va continua cu lansarea volumului de poeme “Când umbrele trec strada” (Editura Pim, 2019), semnat de Teodor Dume. Și ediția franceză a acestui volum a fost publicată în 2019 la editura Stellamaris.
Evenimentul se va încheia cu lansarea cărții „XURA” (roman și poeme, editura Fides, Iași, 2019), creată după un fragment de joc de roluri bazat pe „Tărâmurile viselor“ de H. P. Lovecraft. Această carte este o traducere în limba română a ediției originale care a apărut în 2013 la editura Stellamaris. Directorul editurii Stellamaris și autor principal al ediției franceze: Michel Chevalier. Traducerea în limba română: Amalia Achard. Revizor și îngrijitor al traducerii poetice: Ionuț Caragea. Grafica: Annaïg Morel și Stéphane Butreau. Ilustrația copertei: Stéphane Butreau. Redactor de carte: Dumitru Scorțanu (directorul editurii Fides).
Invitați speciali la eveniment: Michel Chevalier, Amalia Achard, Annaïg Morel, Stéphane Butreau (toți din Franța).
Cărțile vor fi prezentate de Ionuț Caragea și Florian Chelu-Madeva.
După cum menționează autorul Stellamaris (Michel Chevalier) în cuvântul înainte din XURA, « această carte este o creație colectivă. Înainte de toate, un omagiu, dar și expresia recunoștinței față de marele scriitor H. P. Lovecraft, necunoscut în timpul vieții sale, dar care a știut să creeze un mit atât de „real“ încât să devină universal și în care milioane de oameni să se regăsească. Din el fac parte și „Tărâmurile viselor“, unde se desfășoară o mare parte a povestirii. Este, totodată, și o dare de seamă romanțată și poetizată a unei campanii de joc de roluri. Pentru necunoscători, este o modalitate prin care un grup de prieteni creează împreună o poveste. Dacă povestea este o creație colectivă, alegerea formei și a redactării, atât în cazul romanului cât și a poemelor ce-l ilustrează, sunt rezultatul „penelului“ meu. Am ales să completez proza relatării cu poeme, așa cum, în unele filme sau desene animate, pete d
revista EXTEMPORAL LIRIC: Triplă lansare de carte cu oaspeți din Franța,la B...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Triplă lansare de carte cu oaspeți din Franța,la B...: Pe data de 22 octombrie 2019, în Biblioteca Gh. Șincai din Oradea, sala Amfiteatru, orele 17, va avea loc o triplă lansare de carte la c...
21/09/2019
Lucian Perța, Parodie:Teodor Dume
https://www.caietesilvane.ro/articole/4081/Parodie-de-Lucian-Perta-Teodor-Dume.html
parodia conține toate titlurile poeziilor publicate de Teodor Dume în revista Caiete silvane,(septembrie,2019)
-500-500.jpg)
Parodie de Lucian Perța: Teodor Dume
Share:
Septembrie 2019
Tristeți târzii
(din Caiete Silvane, septembrie 2019)
am iubit totdeauna adevărul din cuvinte
iubesc-ul acesta m-a costat mult, într-un fel,
încă din copilărie, țin bine minte,
m-a făcut să strig după el –
treizeci de ani apoi l-am așteptat
până ce formă de fluture alb a căpătat
încă din copilărie, țin bine minte,
m-a făcut să strig după el –
treizeci de ani apoi l-am așteptat
până ce formă de fluture alb a căpătat
oricum, încă nu l-am prins de atunci
cândva îl simțeam ca pe o durere
în spatele cărnii ascuns, ca într-un azil,
colecționam rănile lui cu plăcere,
poetice munci,
aproape umil
în spatele cărnii ascuns, ca într-un azil,
colecționam rănile lui cu plăcere,
poetice munci,
aproape umil
respir față în față cu mine acum,
mult mai destins și conștient
că spre marginea lumii nicicum
nu voi putea deschide-n prezent
o fereastră, spre neatinse poeme
mult mai destins și conștient
că spre marginea lumii nicicum
nu voi putea deschide-n prezent
o fereastră, spre neatinse poeme
sunt trist, dar o să-mi treacă într-o vreme!
Teodor Dume:Caiete silvane,(septembrie,2019)
https://www.caietesilvane.ro/articole/4071/Teodor-Dume.html
Între mine şi cer e o umbră
Tristeţi târzii

Septembrie 2019
Faţă în faţă cu mine
azi stau faţă în faţă cu mine
pentru a-mi putea da seama
cât sunt adevăr
cât minciună şi
cât sunt eu
ceea ce înseamnă
că fac parte din lumea
lucrurilor ce încă respiră
pentru a-mi putea da seama
cât sunt adevăr
cât minciună şi
cât sunt eu
ceea ce înseamnă
că fac parte din lumea
lucrurilor ce încă respiră
azi voi învăţa cât
să dau vieţii
cât morţii şi cât să
las lui Dumnezeu
apoi
mai am de făcut
un singur drum
unul singur
să dau vieţii
cât morţii şi cât să
las lui Dumnezeu
apoi
mai am de făcut
un singur drum
unul singur
poarta o voi lăsa întredeschisă
să intre toţi rătăciţii pământului
şi când moartea
mă va căuta pe acasă
eu
voi fi departe
departe
să intre toţi rătăciţii pământului
şi când moartea
mă va căuta pe acasă
eu
voi fi departe
departe
departe...
Între mine şi cer e o umbră
nici nu ştiu dacă numele meu e teodor dume
şi dacă stăpânul celui însemnat de Dumnezeu e
moartea într-un capăt şi viaţa în celălalt
şi dacă stăpânul celui însemnat de Dumnezeu e
moartea într-un capăt şi viaţa în celălalt
uneori prins între cele două linişti
îmi lipesc urechea de marginea pământului
şi vorbesc cu tata în prezenţa căruia
am învăţat să iubesc să sufăr
şi să aprind prima lumânare
ţin minte cum am sărutat-o pe mama
şi m-am rugat lui Dumnezeu
să se joace cu mine
eram devorat de frică şi de
întunericul decupat
din veşmintele lui tata
îmi lipesc urechea de marginea pământului
şi vorbesc cu tata în prezenţa căruia
am învăţat să iubesc să sufăr
şi să aprind prima lumânare
ţin minte cum am sărutat-o pe mama
şi m-am rugat lui Dumnezeu
să se joace cu mine
eram devorat de frică şi de
întunericul decupat
din veşmintele lui tata
prins în acest sentiment ciudat
am ucis o lacrimă
am strigat şi
moartea s-a zgâit la mine
ca la o pradă
am ucis o lacrimă
am strigat şi
moartea s-a zgâit la mine
ca la o pradă
nici nu ştiu dacă sunt fericit sau trist
ştiu doar că nu-mi aparţin
am privirile amputate şi oscilez
între cer şi o umbră leneşă
ştiu doar că nu-mi aparţin
am privirile amputate şi oscilez
între cer şi o umbră leneşă
aş putea să mă prefac într-un băiat care iubea
sau într-o altă prezenţă în care numele
nici că ar conta
numai că
între mine şi cer există o legătură
care defineşte viaţa şi moartea
sau într-o altă prezenţă în care numele
nici că ar conta
numai că
între mine şi cer există o legătură
care defineşte viaţa şi moartea
şi totul sfârşeşte cu un alt anotimp
Tristeţi târzii
iubesc femeile triste
iubesc-ul acesta are ceva comun cu
toţi oamenii pe care i-am iubit o singură dată
aşa cum iubeşti prima ploaie prima zăpadă
prima dragoste făcută la capăt de linie un capăt
uneori interminabil cu multe secrete şi arome de parfum
toţi oamenii pe care i-am iubit o singură dată
aşa cum iubeşti prima ploaie prima zăpadă
prima dragoste făcută la capăt de linie un capăt
uneori interminabil cu multe secrete şi arome de parfum
oricum nu mai contează
cândva respiram unul din celălalt şi visam
un şir lung de copii
dar poate că
lumea asta
n-a fost decât în
amintirea unui chip
un şir lung de copii
dar poate că
lumea asta
n-a fost decât în
amintirea unui chip
respir acum din mine puţin câte puţin şi
urmăresc urmele tale neatinse de umbră
şi din când în când mă uit
la tot ce-a mai rămas –
un anotimp ploios cu mult frig
urmăresc urmele tale neatinse de umbră
şi din când în când mă uit
la tot ce-a mai rămas –
un anotimp ploios cu mult frig
voi înnopta în el strigându-te
18/09/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Ottilia Ardeleanu:Teodor Dume, poetul care sfideaz...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Ottilia Ardeleanu:Teodor Dume, poetul care sfideaz...: (studiu) Volumul apare la editura Pim, conține 250 de pagini și referințe critice despre cele 18 cărți de poezie și aforisme semnate...
15/09/2019
Teodor Dume:Fiecare cu povestea sa...
http://www.poezie.ro/index.php/poetry/14129844/fiecare_cu_povestea_sa
nu știu cât pot fi de folos
dacă împart sfârșitul lumii
în două
nu știu dacă pot separa
păsările de cer
apa de matcă
iarba de pământ și
oamenii de visele lor
sunt prea îndrăgostit de viață
ca să pot face asta
dar
nici nu vreau să dau
nimănui socoteală
și mai mult decât atât
cine a iubit va mai iubi
iar povestea oamenilor va
începe întotdeauna
cu a fost odată...
dacă împart sfârșitul lumii
în două
nu știu dacă pot separa
păsările de cer
apa de matcă
iarba de pământ și
oamenii de visele lor
sunt prea îndrăgostit de viață
ca să pot face asta
dar
nici nu vreau să dau
nimănui socoteală
și mai mult decât atât
cine a iubit va mai iubi
iar povestea oamenilor va
începe întotdeauna
cu a fost odată...
nu știu cât pot să vă mai fiu de folos
timpul mi s-a topit printre oase
și oscilez între două anotimpuri
dar ce mai contează dacă
fiecare poveste începe cu
a fost odată...
timpul mi s-a topit printre oase
și oscilez între două anotimpuri
dar ce mai contează dacă
fiecare poveste începe cu
a fost odată...
09/09/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Daniel Corbu:Teodor Dume sau Singurătatea ca relig...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Daniel Corbu:Teodor Dume sau Singurătatea ca relig...: Unul dintre poeții adevărați și profunzi din peisajul liric românesc de azi este Teodor Dume. Născut în 1956, trăitor la Oradea, cu un ...
02/09/2019
Teodor Dume, Aforisme
In the absence of God I am the God of all my things
(Teodor Dume)*
În absența lui Dumnezeu eu sunt dumnezeul tuturor lucrurilor mele
(Teodor Dume)
27/08/2019
Daniel Corbu:Întrarea în miracol
Mama CASANDRA ar fi implinit astăzi 90 de ani. N-a fost să fie! Sunt 20 de ani de când această femeie blândă și înțeleaptă, desăvârșită învățătoare care m-a susținut în tot ce am făcut în favoarea binelui și frumosului, a literaturii, a plecat în satele cerului.
Vom publica un text liric, rod al pesimismului tonic pe care l-am mereu cultivat. Nu știu dacă îi va fi plăcut!
Vom publica un text liric, rod al pesimismului tonic pe care l-am mereu cultivat. Nu știu dacă îi va fi plăcut!
INTRAREA ÎN MIRACOL
De ce m-ai născut din carne
cînd aş fi putut repeta piatra
cînd aş fi putut fi copac sau spumă
de mare
şi suferinţa ar fi locuit departe de mine?
Poate tu ai vrut să mă naşti stea
şi IATĂ-MĂ DOAR UN TRIST ADEVĂR
CARE UMBLĂ PRIN LUME
licurici al nesfîrşitelor grelelor nopţi.
Pentru cîntec şi moarte m-ai născut, mamă
înveşmîntat în viitorul meu de stele căzătoare
n-am contenit să-mi hrănesc propriul gol
şi să mîngîi pămîntul de sub pleoape.
cînd aş fi putut repeta piatra
cînd aş fi putut fi copac sau spumă
de mare
şi suferinţa ar fi locuit departe de mine?
Poate tu ai vrut să mă naşti stea
şi IATĂ-MĂ DOAR UN TRIST ADEVĂR
CARE UMBLĂ PRIN LUME
licurici al nesfîrşitelor grelelor nopţi.
Pentru cîntec şi moarte m-ai născut, mamă
înveşmîntat în viitorul meu de stele căzătoare
n-am contenit să-mi hrănesc propriul gol
şi să mîngîi pămîntul de sub pleoape.
De ce m-ai născut de carne, mamă
cînd aş fi putut repeta piatra
cînd aş fi putut fi copac sau spumă
de mare
şi suferinţa ar fi locuit departe de mine
şi n-aş fi simţit cum ne-acoperă plînsul.
Daniel CORBU
cînd aş fi putut repeta piatra
cînd aş fi putut fi copac sau spumă
de mare
şi suferinţa ar fi locuit departe de mine
şi n-aş fi simţit cum ne-acoperă plînsul.
Daniel CORBU
18/08/2019
15/08/2019
14/08/2019
Teodor Dume:Il est tard et c’est l’automne, anne
Teodor Dume:Il est tard et c’est l’automne, anne

Il est tard et c’est l’automne, anne
les soirées où tous les Dieux
vont se coucher
j’aimerais rester en moi
dans un monde à moi seul
devenir le Dieu de tous les amours
faire un échange d’illusions
et finalement te conquérir
sur un navire à la dérive
et pourtant…
il a assez plu
et l’horizon est encore loin
les souvenirs inhumés dans les rides je regarde
du printemps vers l’automne même en sachant
que le scénario que mes sentiments érigent
est un plagiat
je m’accroche à chaque instant
et tout ce que je désire est t’entendre parler
comme si tu étais près de moi
sur l’allée de pierre mouillée
que nous grimpions le plus haut
je t’aime et la mer est effervescente
les mouettes picorent dans ma main
les mystères sont disparu
sous le regard de la solitude
apparaît la terre
camouflé de silence je m’approche doucement et incertain
la douleur palpite tel un papillon égaré
il est tard et c’est l’automne
je plie mon cœur en deux pour maintenant
et pour quand je ne pourrai plus respirer sans toi
il est tard et c’est l’automne…
Traducerea, Amalia Achard
12/08/2019
Gheorghe Grigurcu despre debutul (adevărul din cuvinte,1985) lui Teodor Dume
Gheorghe Grigurcu despre debutul (adevărul din cuvinte,1985) lui Teodor Dume
Dragă domnule Teodor Dume,

Citindu-l mi-am confirmat impresia că ești un mare suflet de poet (...)
Poezia, cîtă mai e în lume, se bizuie pe oameni ca dumneata, puri și modești, de bună credință care slujesc cu pasiune, dezinteresat.
Te socotesc unul dintre cei mai de bună calitate din îndeajuns de numeroși tineri literați pe care, de-alungul anilor, am avut prilejul a-i întîlni."
Gheorghe Grigurcu,(corespondențe, 20 decembrie 1985)
Un debutant: Teodor Dume
“Condiţia debutantului este irevocabil enigmatică. Pornind de la un punct zero al personalităţii, aceasta "propune" o personalitate ipotetică, de la cea mai strălucitor-seducătoare accepţie până la cea mai dezarmantă înfăţişare, ca o silă de literatură obiectivă încorporată. Dar situaţia e reversibilă, deoarece (cu foarte puţine excepţii care confirmă regula) debutul e un semn al mobilităţii. Începutul literar constituie o germinaţie pe care sentimentul lumii (proprii) o integrează imprevizibil în momentele ulterioare (fericite). Geometria unei stări lirice se precizează treptat. Adîncindu-se, poetul alege o singură cale. Risipa e prevenită, atît sub raportul structural cît şi cel al selecţiei. Bineînţeles, poate avea loc şi fenomenul invers, cînd scînteierile făgăduinţei se mistuie, cînd vocaţia firavă se suprimă pe sine. De atîtea ori, vai, conturul ezitant al unei creaţii se dovedeşte iluzoriu, ceea ce pare a se forma se destramă, ceea ce pare a se înfiripa se destramă. Fiind împotriva unei atitudini oraculare faţă de tinerii scriitori (pe care o socotim neserioasă), credem că există un mod rezonabil de a-i aprecia, fixîndu-le demersul iniţial, tratîndu-i drept ce sunt de fapt. Fără a anticipa viitorul problematic şi fără a ne informa de trecutul inexistent, sîntem liberi a vedea în prima lor producţie un gest "absolut". Regimul creaţiei, dintr-un punct de vedere lipsit de prejudecăţi, ni se prezintă omogen şi cel mai neînsemnat dintre autori, în planul organizatoric al valorilor, poate fi, pe durata a cîtorva versuri, egalul poeziei mari.
Teodor Dume, are un interes cu un atribut pentru poezie aparte. Sub stîngăciile versului său tenace, procesul culturalizării se iluminează prin cel al căutării lirice, înnobilîndu-l nespus. Inocenţa se transpune în ardoare poetică, fără vreun îndemn exterior, fără vreo tangenţă profesională ori lucrativă. El face parte din rîndul acelor tineri care, în mediul cenaclurilor literare, visează cu ochi larg deschişi mirajul Artei, sub stigmatul unei neconvenţionale purităţi şi al unei exemplare modestii.
În atmosfera de perspective incerte, înfloreşte tipul poetului pur, tulburător complement psihologic al controversatei noţiuni estetice de poezie pură.
Teodor Dume îl ilustrează prin tensiunea poetică iscată de propria sa cauză, ca un imbold patetic al naturii însăşi.
Ceea ce surprinde în cele mai bune dintre stihurile sale e un straniu rafinament, provenit parcă dintr-o viaţă interioară consumată, care se revelează în flăcările decorative ale entuziasmului juvenil:
Veniţi prieteni!
Să nu vă-nspăimînte
zările noastre aprinse
în luptele păcii.
Căutaţi-ne în mijlocul
luminii
locuitori pe lira aceasta.
O superbă încredere în sine (a poeziei, nu a poetului) se pronunţă într-o melodie holderliană (deşi e foarte puţin probabil că poetul aci prezentat să-l fi citit pe marele german):
Vîslesc în memorie
nesigur pe teamă,
împrumutîndu-mi nemurirea
ce-mprăştie
răcoarea serii
prin ani.
Da, ele, vîrstele,
plîng inocente.
O disciplină de bun augur, tradusă în discreţie, substanţializează subtile imagini:
Mi-am oprit lacrimile
pentru a le număra.
Mîna începuse să-mi tremure
şi deodată se rostogoli
în nemărginire,
conturată de-o lumină.
Apoi auzii
iluzia sărutului.
Ori această explozie cosmică, grafiată într-o atît de dezinvoltă lapidaritate:
Plecată, noaptea cade peste văi:
uimire
/Pe semne cerul a aruncat-o afară/.
Indiscutabil suflet de poet, Teodor Dume deţine în formula fiinţei sale însetate de limbaj metaforic propriul său viitor. Întrucît în planul artei cuvîntul "amator" e lipsit de sens, îi dorim o realizare ce, împlinind dezideratele conştiinţei de sine, să-i justifice elanul primei culegeri. ”
dr. Gheorghe Grigurcu, critic, scriitor, membru U.S.R.
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu despre debutul (adevărul din cuv...
revista EXTEMPORAL LIRIC: Gheorghe Grigurcu despre debutul (adevărul din cuv...: Dragă domnule Teodor Dume, "Te felicit din toată inima pentru apariția volum...
11/08/2019
Teodor Dume:Crișul repede Oradea, capătul de drum al mamei mele, ana!
Fotografia în formă de inimă
autor.Teodor Dume
(o dedic mamei mele,Ana care s-a grăbit să/l vadă pe Dumnezeu)
când m-am privit ultima oară
lipsea ceva din mine
sub cicatricea aceea
rămasă acolo
de ceva vreme
simt furnicături
ultimul război pe care
l-am purtat cu mine însumi
a fost în primăvara în care
mama își rătăcise umbra între
malurile Crișului Repede
dacă mă întrebați ce căuta acolo
o să vă spun:
își căuta pruncii
zi de zi în calendarul lipit
sub fotografia familiei
își nota zilele în care poștașul
uita să-i aducă vești
în cele din urmă a crezut de cuviință
să încuie poarta și să urce
în primul autobuz ce va o duce
înspre capătul lumii
cu Dumnezeu în gând și în suflet și
cu imaginea completă a pruncilor ei
a pornit spre oraș
pe sora mea nu o văzuse
de mai bine de un an
știa că locuise cândva după
blocurile acelea de netrecut
și că o va găsi acolo
împreună cu primul ei nepoțel
ajunsă la margine de apă
l-a implorat pe Dumnezeu
"Doamne,ajută-mă să-mi găsesc fata"
și cum Dumnezeu era ocupat
cu alte treburi cerești
a lăsat-o singură
să lupte cu necunoscutul
de ajuns n-a mai ajuns să-și vadă fata
și nici să mai descuie poarta...
de atunci sub cicatricea rămasă pe suflet
simt furnicături
fotografia de pe peretele scorojit
are forma unei inimi și
plânge la fiecare răsărit al zorilor
să nu mă întrebați
de ce
lăsați-mi puțină liniște
doar atât
cât să-l conving pe Dumnezeu că mama
l-a iubit
și că
mâine ar fi fost ziua ei

sub cicatricea aceea
rămasă acolo
de ceva vreme
simt furnicături
ultimul război pe care
l-am purtat cu mine însumi
a fost în primăvara în care
mama își rătăcise umbra între
malurile Crișului Repede
dacă mă întrebați ce căuta acolo
o să vă spun:
își căuta pruncii
zi de zi în calendarul lipit
sub fotografia familiei
își nota zilele în care poștașul
uita să-i aducă vești
în cele din urmă a crezut de cuviință
să încuie poarta și să urce
în primul autobuz ce va o duce
înspre capătul lumii
cu Dumnezeu în gând și în suflet și
cu imaginea completă a pruncilor ei
a pornit spre oraș
pe sora mea nu o văzuse
de mai bine de un an
știa că locuise cândva după
blocurile acelea de netrecut
și că o va găsi acolo
împreună cu primul ei nepoțel
ajunsă la margine de apă
l-a implorat pe Dumnezeu
"Doamne,ajută-mă să-mi găsesc fata"
și cum Dumnezeu era ocupat
cu alte treburi cerești
a lăsat-o singură
să lupte cu necunoscutul
de ajuns n-a mai ajuns să-și vadă fata
și nici să mai descuie poarta...
de atunci sub cicatricea rămasă pe suflet
simt furnicături
fotografia de pe peretele scorojit
are forma unei inimi și
plânge la fiecare răsărit al zorilor
să nu mă întrebați
de ce
lăsați-mi puțină liniște
doar atât
cât să-l conving pe Dumnezeu că mama
l-a iubit
și că
mâine ar fi fost ziua ei
10/08/2019
Teodor Dume, Ionuț Caragea și Alin Cristea, alături de alți scriitori de aforisme în antologia Aphorismes roumains d’aujourd’hui.,Editura Stellamaris din Brest,Franțaia
La editura Stellamaris din Brest (Franța) a apărut o antologie a aforismului românesc publicată în limba franceză: Aphorismes roumains d’aujourd’hui.
Volumul (228 de pagini) cuprinde în jur de 1.700 de aforisme scrise de 40 de autori români contemporani, selecţionaţi în funcţie de premiile obţinute la concursurile de aforisme sau prezenţa în alte antologii dedicate acestui gen literar.
Coordonatorul principal al acestei antologii este scriitorul Ionuţ Caragea, membru al Uniunii Scriitorilor din România, cofondator şi vicepreşedinte al Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din Quebec şi coordonator, alături de Dan H. Popescu, al cenaclului Prietenii Poeziei (Oradea).
Traducerea în limba franceză a aforismelor și a biografiilor a fost realizată de prof. univ. dr. Constantin Frosin, traducător distins cu numeroase premii naționale și internaționale.
Prefața antologiei îi aparţine reputatului critic literar francez Jean-Paul Gavard-Perret, care a alcătuit un mini-portret critic pentru fiecare dintre cei 40 de autori.
Ionuţ CARAGEA donne à l’aphorisme sa plus substantifiquemoelle. Le forme condensée représente pour lui la décantation essentielle afin mettre à nu nos capitulations mais aussi nos espoirs. L’image et la comparaison sont toujours essentielles à une telle entreprise : « De même que le nénuphar ouvre au-dessus du lac, le verbe ouvre au-dessus des pleurs. » Mais Caragea n’est pas toujours grave : il ose au besoin un humour qui creuse le discours et l’ouvre au nom de l’amour. C’est le seul miracle de vie et la résolution absolue au dur désir de durer face aux ombres que nous nous donnons ou qui nous sont accordées comme seul viatique.
Alin CRISTEA avance dans l’aphorisme par sauts et gambades et comme sans y toucher : « la vie ressemble à la pastèque du frigo : si elle n’est pas sucrée, du moins te rafraîchit-elle. » Son écriture produit le même effet. Mais elle peut encore plus. L’auteur ne s’en prive pas. Il ose des vérités qui ont le mérite de s’ouvrir à la discussion. C’est stimulant. Car c’est à travers ce qu’un auteur pense que les questions s’ouvrent sauf aux ‟analphabètes du courage ». Cristea n’en fait pas partie.
Teodor DUME rappelle combien qui veut faire l’ange fait la bête tant nous sommes impuissants à cultiver un minimum d’élévation. « C’est tout juste la pierre du gouffre d’un puits qui peut parler de la douleur de l’eau. » : rarement l’homme s’élève en une telle profondeur même s’il rêve de chatouiller le ciel. Certes, « l’amour est l’arme la plus puissante de l’humilité. » Mais combien sont capable d’un tel effort ? Il est vrai que l’amour n’est pas le sentiment le plus partagé au monde. À bon escient Dume le rappelle. Il espère pour l’être une véritable foi. Elle lui permettrait de n’être pas seulement le domestique de lui-même et de se reconnecter à l’altérité loin de tout cosmétique.
09/08/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume:Tristesses tardives
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume:Tristesses tardives: j’aime les femmes tristes ce j’aime a quelque chose en commun avec tous les gens que j’ai aimé une seule fois tout comme on aime la p...
05/08/2019
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume,Aforism
revista EXTEMPORAL LIRIC: Teodor Dume,Aforism

Revista EXTEMPORAL LIRIC,NR. 1/2019
***********************************************
COLECTIVUL DE REDACȚIE:
- Teodor DUME, redactor-șef
- Mioara Băluță, redactor
- Veronica Pavel Lerner, redactor
***********************************************

Abonați-vă la:
Postări (Atom)