NEVOIA DE A
TE REGĂSI. O POEZIE A CONFESIEI NECESARE
Încă din Sfintele Evanghelii
se specifică faptul că trupul nu e altceva decât templul Duhului Sfânt şi de
modul cum vom şti să-l păstrăm curat, ne vom mântui. În Epistola întâia către
Corinteni, Sfântul Apostol Pavel spune: ”Sau
nu știți că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe
care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu sunteţi ai voştri?” (1 Cor. 6, 19).
De aici, sintagma din titlu, aleasă de autor pentru a sugera o curăţenie
absolută, care, numai prin lacrimi se poate realiza. ”Lacrimi pe altarul trupului”,
un titlu frumos şi plin de semnificaţii adânci în ceea ce priveşte viaţa
creştină. A-ţi aşeza lacrima pe un altar, la poalele crucii, este o
întreprindere necesară şi chiar, o datorie creştină. Nu numai casa, curtea,
hainele, trupul trebuie primenite, dar şi sufletul, pentru a ne înălţa din nou
la demnitatea conferită prin Taina Botezului, aceea de copil al lui Dumnezeu. De aici, nevoia de confesie,
de curăție permanentă, pentru a nu fi invadați, cu sau fără voia noastră, de
prihană. Dumnezeu ne-a acordat, ceea ce îndeobște s-a numit ”a doua scândură de
salvare”, posibilitatea de a ne albi, precum zăpada, de zgura păcatului. Și tot
din nevoia de a se regăsi, prin intermediul poeziei, autorul spune: ”tot mai mult mă afund în mine / caut lucruri
pe care / nu le-am folosit niciodată / eu cred în acele lucruri / le simt /
pulsează prin vene / din când în când / se contractă / și devin trepte pe care
urc înspre cer // mi-e frică de prea mult înalt / închid ochii și rostesc Tatăl
nostru / lumina se despică în două / o parte se lovește de trupu-mi gol / ca de
un zid / cealaltă se hrănește cu / ce a mai rămas / o umbră rătăcită într-o
urmă de Om”.
Teodor Dume, nume cunoscut
în poezia contemporană românească a înțeles importanța cuvântului în primenirea
spirituală și, în volumele sale, își
scutură gândurile și intențiile de orice fir de praf sau urmă de zgură de pe învelișul
sufletesc, pentru a se prezenta în plină Lumină. Cu un palmares bogat, cu
intenții majore în creația pe care, până la această vârstă a scos-o la iveală,
din adânc de ființă. Dacă ar fi să aruncăm o privire la titlurile pe care le-a
oferit până azi, există unele determinări și categorii ce le putem scrie cu majuscule:
sângele (Fără grupă sanguină), rănile (Temnița de sub rană,
Colecționarul de răni, Durerea din spatele cărnii, Vitralii pe un interior
scorojit, Azil într-o cicatrice), moartea (Moartea ca un fluture alb), adevărul (Adevărul din cuvinte) și
întoarcerea în universul copilăriei (Strigăt din copilărie). Fie și numai
aceste titluri metaforice, ne pot da o imagine clară a intenționalităților
acestui poet interesant, deosebit de original, care este Teodor Dume. Poezia
lui, în ansamblu te face să speri într-o fericită întoarcere a Poeziei în acasa
sufletului și să-ți regăsești, citind-o, starea de grație dintruînceput,
ingenuitatea și candoarea din timpurile când nu exista atâta pervertire a spiritului.
Un drum luminos, ascendent, spre culmile la care năzuim fiecare. Alegând ca modalitate de
expresie, poezia modernă, neîncorsetată în canoanele clasice, liberă de măsură
și ritm, dar având un ritm interior și rimă întâmplătoare, Teodor Dume își manifestă
propriile trăiri cu dezinvoltură, uneori cu aplomb, mânuind condeiul cu
pricepere și profesionalism desăvârșit. El și-a creat un stil
confesiv, aproape epistolar, în care gândurile își urmează cursul, cu valori de
semnificație atât pentru autor, cât și pentru cititor. Imagini și situații aparent
obișnuite, pornind de la viața personală, cu toate personajele ei, la situații
rămase ca urme pe relieful obrazului, toate acestea vorbesc în locul poetului,
alcătuind un portret din piesele de puzzle numite poeme. Nicicum nu poți
cunoaște mai bine un om decât după ceea ce el creează. Acolo nu se dezminte,
sinceritatea fiind pilonul de susținere. Și dacă reușește să împrumute și
stările sale, el devine cu atât mai veridic, pentru că se știe, omul caută peste
tot, similitudini. Și când le găsește, intră de-a dreptul în peisaj, își
revendică locul pe care, altfel, îl proiectează în propria imaginație.
Emblematic și original, mesajul poetului pătrunde în diferite medii cu aceeași
intensitate și putere de penetrație. E o modalitate de a sta față în față cu
tine, pentru a vedea cât adevăr și câtă minciună există în ființa ta. În liniștea care
înspăimântă, pierderea tatălui dezvăluie forța durerii omenești, pe când ”Dumnezeu privește și tace”(Tată, e 4 aprilie). Sinceritatea
trăirii și a confesiunii impresionează cititorul. De la plecarea tatei, viața e
aceeași, primăvara e la fel, ”toți
oamenii se împlinesc / ghioceii sunt mult mai ieftini/ decât în anul în care ai
plecat / mama și-a înghițit ultima lacrimă / spunând că /te-a visat în livada /
din spatele casei / dormeai sub prunul / pe care l-ai plantat / la nașterea
mea”. (Tată, e 4 aprilie). Și în aceste două versuri
este adunată toată durerea fiului, la dispariția tatălui: ”fără tine nu mai suntem noi // toate lucrurile sunt mici”. Ceea ce
se poate distinge la acest poet este atitudinea umană, care invită la gesturi
peste măsură de firești, fie și atunci când bem un pahar cu prietenii. În toate
acestea ne recunoaștem ori ne punem într-o situație sau alta, și nu observăm
nici o deosebire de atitudine. În fața unui interlocutor imaginar care-i ține
tovărășie, poetul își pune sufletul pe tavă: ”auzi, Gicule, mă distruge gândul ăsta / și mă roade rău de tot că mă
duc / și uite lucrurile nu-s rânduite / așa cum ar fi trebuit, iar ăla mic, /
venit ca o picătură de astâmpăr / e la oraș cu ale lui / vezi, toate acestea
adunate / într-o respirație, mă sufocă încet // mi-a ieșit igrasie pe oase /
pielea nu mai ține nici o căpușă flămândă / of, uneori nici nu mai știu de mine
/ parcă și zidurile au riduri și apa / din fântâna de la uliță / e mai tulbure
și mai neagră decât / cerul în furtună / nici frunza căzută din nucul găunos /
nu mai plutește deasupra / pe margini înverzește piatra...// hai, Gicule, noroc
și sănătate! / lasă și tu o înghițitură / pentru cei duși...”(La terasa lui Teo, glazură cu miros de
lut). Curios că în aceeastă lungă confesiune, se aude un răspuns, de
parcă spiritele s-ar întoarce la vechii prieteni: ”auzi, Teo, pe mine nu mă mai sperie nimic, / nimic, înțelegi? Nici
viața...” (La terasa lui Teo, glazură cu
miros de lut). Umorul și spiritul ludic nu
lipsesc din aceste fermecătoare texte care trimit cu gândul la un reper
fundamental al literaturii lirice: Marin Sorescu, cu ale lui povești în versuri
din volumele ”La lilieci”. Autorul ne face cunoscute aceste experiențe din
lupta cu viața, cu singurătatea, cu tristețea și cu amintirile. Părerea lui e
că ”Viața este o tranșee în care se luptă
și se moare mereu”. La orice reîntoarcere în sine, el se redescoperă, ca la
întoarcerea acasă ”după un voiaj
emoționant”. El nu caută în nici un fel să îndulcească realitatea, ci
prezintă lucrurile frust, așa cum sunt: ”dau
să aprind lumina și mă uit / spre poartă, dar ce folos...//nu plec nicăieri și
nici / nu vine nimeni”(La terasa lui
Teo, glazură cu miros de lut). Și
altundeva: ”...mă întorc la singurătatea
/ din spatele casei, / singurul însoțitor al fumului de țigară / dus în
rotocoale spre cer și cânt”.
Evocările autorului sunt însoțite
de gesturi de autointrospecție, mai
întâi exterioare, apoi, pe dinlăuntrul ființei: ”L-am privit pe Gicu, apoi mi-am / înconjurat trupul cu privirea / ca
și când aș fi vrut să fac cunoștință / cu cineva foarte drag” și apoi: ”i-am privit pe dinăuntru neputința / un
adevăr ca o pierdere / îmi înstrăina trupul / în absența lui doar nepăsare...”
Și de fiecare dată, în
spatele ochilor, o altă lume, de cercetat, de luat în posesie: ”fără atingere tăcerea coboară cu miros de
lut.../ în spatele ochilor o nouă lume”(La
terasa lui Teo, glazură cu miros de lut).
Mici segmente de viață, cărora le
aștepți cu sufletul la gură, urmarea. Viața, despre care poetul spune: ”vezi, e ca o coșmelie viața, adunăm
obiceiuri, conservăm tradiții, sudoare, facem prunci și într-o bună zi / vine
rândul, se năruie totul...”(La terasa
lui Teo, glazură cu miros de lut). În viziunea autorului, viața este ”un tren fără călători”. Un mare accent
pune autorul pe o manifestare care indică prezența vieții și anume, respirația: Pentru că, până la urmă,
totul se reduce la o singură respirație: ”simt
cum se împrăștie respirația / prin mine”; ”fac parte din lumea / lucrurilor ce
încă respiră”; ”vezi, toate astea adunate / într-o respirație, mă sufocă
încet”; și: ”mi-ar plăcea să mă
prefac / într-o respirație” (în infinitul
infinitului cu umbre, doar eu). Și tot despre respirație, poetul spune:
”lasă noaptea să respire din mine / ca-n
tăcerea ei să-mi pot / înveli chipul / pentru o altă zi” (Casa de la răsărit). Dimensiunea spirituală este
foarte pregnantă. Dar, dincolo de credință, mai există rămășițe de superstiții,
obiceiuri moștenite de care nu poți să te lepezi, de pildă, adăpostirea în
mormânt a lucrurilor pe care le-ai îndrăgit și care te-au slujit întreaga
viață, obiecte umile dar folositoare, cum e cureaua din piele pe care își
ascute briciul, moștenire de la tata, care ”și
el o moștenise de la bunicu / ca dar de nuntă / și briciul să nu uiți
briciul...” La care se adaugă, întoarcerea oglinzii cu fața în jos pentru
ca mortul să aibă liniște în lumea de dincolo. Credința moștenită a rămas
la imaginile din copilărie, când: ”Dumnezeu
/ cocoțat pe un nor / îmi vorbea din priviri / eu îmi țineam inima în mână / și
zâmbeam / sunt sigur că am fost eu / dialogam cu mine / cu tata cu mama / cu
fratele cel mic / și cu Dumnezeu // sunt eu / mi-e dor de atunci / mi-e dor de
mine / mi-e dor de ai mei / mi-e dor de voi / mi-e dor de Dumnezeu / trist /
îmi pândesc amintirea / timp în care / citesc pe silabe iubirea și / neputința
de a mai fi / ceea ce am fost...”(Dumnezeu,
vis sau realitate). Și: ”doar
cerul căzut pe genunchi / plângea cu sughițuri / dar cum azi / nu-mi voi
extrăda gândul / o să-l rog pe Dumnezeu / să aprindă ultima lumânare”(Viața rămasă pe genunchi). Multe din versuri sunt
aforistice:”dincolo de întoarcerea zilei
/ există doar o cărare ce duce / înspre margini”(Viața rămasă pe genunchi);”singura diferență între șansa bogatului
/ și cea a săracului este Moartea / bogatul moare subit iar săracul / primează
pentru că el / știe să întâmpine moartea...”(Om bogat -Om sărac). Și: ”în
fiecare tăcere e o înfrângere”. Iar
unele poezii constituie adevărate pilde morale: ”Viața fără Dumnezeu, o cărare ce nu duce nicăieri”, în poezia cu
acest titlu.
Tăcerea este o altă componentă a
versurilor sale: ”tăcerea se răzvrătește
/ nici fluturii nu mai zboară / în acest decor de întuneric / îmi joc ultima
reprezentație”(Mă rog lui Dumnezeu să
mai aștepte). Altă poezie are în spate un decor în care umbrele se
confesează:”în războiul cu tine însuți /
nu moare nimeni / nu există pradă și / nici prădători / câmpul de luptă e doar
/ un spațiu al însomniilor / dintre două clipe // durerea ta e și a celuilalt
// doar unul își potrivește pașii / după mers / și acela ești tu cărând în
rucsacul de pe spate / toate spaimele morții”(Confesiunea unei umbre). Cele mai multe sunt poeme de bun
rămas:”adevărul e că mi-e frică // dorm
cu lumina aprinsă și / mă hrănesc din singurătăți / ce-nmuguresc în mine”.(Mă rog lui Dumnezeu să mai aștepte). Și
asta, cu atât mai mult cu cât nu există alternativă: ”cineva sângerează în mine/ dimineața / la amiază și seara / nimănui
nu-i pasă / evadarea în afara dimensiunii / ar fi un alibi / o realitate care / erodează timpul / într-o viață fără
duminici și / fără nici un Dumnezeu / schimbarea nu ar fi observată de nimeni /
doar lumina ar exersa ivirea / între două începuturi / totuși / în ziua a
șaptea / mă voi odihni / apoi / voi mângâia ceea ce voi lăsa în urmă / apa /
pietrele / și vântul / despre plecarea mea spre nicăieri / sau spre un alt
tărâm / unde începe singurătatea / nu voi vorbi cu nimeni // gestul va salva o
lume”(Alibi).
Mai multe poezii au ca subiect
Moartea. ”mai stai o clipă moarte stai /
nu cer să-mi dai mie nimic / dacă mi-ai fi dat un semn / oricât de mic / îmi
pregăteam valiza / cu toate cele necesare / un aparat de ras / un creion o mapă
și un plic”(Moarte, tu n-ai nume de Om).
La un moment dat, autorul spune: ”nu / nu
mi-e frică de moarte ci / de neputința de a mai fi / ceea ce am fost”(Timpul, o execuție lentă). Și umbrele ocupă un loc special în lirica
lui Teodor Dume: ”deconjind carnea se /
înfăptuiește un ritual / singurul / prin care / poți cunoaște / sensul semnelor
// niciodată același”(ritualul umbrelor). Și suferința ocupă un loc important
în poezia lui Teodor Dume: ”la urma urmei orice suferință / e un început
de viață” (în infinitul infinitului cu
umbre, doar eu) în timp ce :
”iubirea e doar o iluzie / și nimic mai
mult”. Teodor Dume se poate lăuda că a găsit ”Drumul umbrelor”: ”azi e o zi în care nu mă grăbesc / calc încet / și-mi ascult
umbra / cum îmi trece prin vene / o simt / poate e o cunoaștere de sine / sau
poate o lacrimă strivită / între două priviri / tac / e multă liniște în jur /
mă uit în stânga / mă uit în dreapta / nimeni / pe drumul umbrelor / doar eu /
și / ultima lacrimă pe care / am păstrat-o pentru voi”.
Nu o dată, poetul spune:”mi-am pus inima în palme” (Numele ei în limba maternă, mama).
Poetul este memoria omenirii,
memoria eternității. Cronicar vigilent al clipei poetul notează cu scrupulozitate
tot ce poate constitui o știre cotidiană: ”undeva
la ora asta se moare spune poetul / îndrăgostiții împart sentimentul la doi /
undeva la ora asta se naște un copil / pe care Dumnezeu îl va legăna / pe o
așchie de lumină / toate lucrurile astea există / însă tristețea pe care o
împart la unul / sfredelește în mine / ca un vierme / cu rana sub piele. /
(...) / aerul se dizolvă / sub perdeaua / nemișcată de o vreme / se instalează
frica / știu că sunt neputincios și că tata / mi-ar fi întins o mână / mi-e dor
de tata și de oamenii care / mă strigau pe numele mic / uneori îmi vine să le
scriu o scrisoare / dar am impresia că tata s-a mutat / aș scrie și fratelui
meu plecat / în ziua în care / cireșii plesneau de culoare dar / negrul de
afară îmi julește privirea / și nu-i amintesc decât / de mama care / strângea
durerea între palme / ca pe o amintire / undeva la ora asta se moare /
îndrăgostiții împart sentimentul în două / undeva la ora asta se naște un copil
/ și toate lucrurile astea există / deși seamănă cu un cimitir fără cruci / în
interiorul meu e cald / acolo îmi îngrop sentimentele / și adulmec fiecare
clipă / dar n-am să mai vorbesc despre mine / sunt prea bătrân și mi-e teamă /
nu mai am nimic / nu mai am nici prieteni / doar o secvență pe care o derulez /
dimineața la amiază și seara / ultimul gând se desprinde de mine / ca o coajă
de nucă toamna / dezamăgit mă închid pe dinăuntru / și aștept...”(A doua scrisoare cu destinatar
necunoscut).
Din corpusul poeziilor se pot
desprinde unele micropoeme de 3-4 versuri, în spirit de haiku, de ex. ”doar lumina împachetată / între pleoapele
abia deschise / pâlpîie obscur”(poate
într-o zi...); ”un labirint / de
vise neterminate / așteaptă clipa prin care / te strecori în zi” (poate într-o zi...); ”în jurul meu
multă liniște / și un tic-tac obosit...” (poate
într-o zi...); ”durerea se joacă de-a v-ați ascunselea / golindu-mi dimineața
de vise”(confesiune); ”în
strălucirea unei raze / am arhiva cu tot ce am fost” (confesiune);”azi mi-e dor de mine / și mă caut” (confesiune); ”din când în când / sunt
lovit de o frunză / asta înseamnă că exist” (confesiune), și multe alte asemenea respirări de poezie
autentică, picurată prin gâtul clepsidrei și adunată mușuroi, din care omul se
poate înfrupta pe alese. Sintagme remarcabile, ele însele constituindu-se în
poezii de sine stătătoare: ”la o distanță
de o tăcere e frig”; ”timpul –
singurul infractor din țara aerului”; ”moartea
se preface că nu știe nimic / despre actul de fericire în doi”; ”o privire acum către atunci / ar da
impresia unei ierni / fără zăpadă”; ”distanța dintre noi / se măsoară în
singurătăți”; ”mă împiedic de/ umbrele celorlalți”; ”ordinea lucrurilor nu mai
are nici o logică”; ”umbra i se micșorează vizibil / sunt în derivă”;”aud
depărtarea cum se sparge de margini”;”timpul ne bate pe umăr și / se adapă din
noi”; ”din când în când / lumina / se aprinde pe la colțuri”;”Dumnezeu ne face
cu mâna”;”e o iarnă cu miros de ploi / cozonac și fum”; ”în apropiere se
conturează o umbră / pare să spună o poveste”;”ziua în care mor oamenii / are
forma unei lacrimi”;”umbra nu cunoaște sensul / rotirii pământului”;”poate n-a
știut niciodată / de unde începe sfârșitul”; ”tristețea măcinată mărunt / îmi
intră prin piele”;”lăsați timpul să-și vadă de treabă”, ș.a.
Poezia și credința că ”va fi dragoste” îl întărește pe poet
astfel încât să nu se teamă de moarte, simțindu-se apărat de aceste repere
cristice, la care se adaugă speranța:”stau
în genunchi și-i spun lui Dumnezeu / că o să plec / respir sacadat / uneori /
mă întorc în timp și mă ascult / spun în gând Tatăl nostru / sperând că-n
următoarea clipă / voi fi altfel / mai mult decât atât / voi ști unde se tot
duc oamenii / în pământul de sub pământ / sau în cerul de sub cer / voi ști
sensul multor lucruri / pe care cu bună știință / le-am ignorat / voi împărți
sfârșitul lumii / în cioburi / câte unul pentru fiecare / nu voi fi trist / din
lumea mea se va naște / o altă lume cu un singur rege / supus sufletului //
...și va fi dragoste / și va fi dragoste” (...și
va fi dragoste).
Spre sfârșit, poetul scrie: ”cu degetele încărcate de cuvinte / scriu
ultimul bilet și / din când în când / dialoghez cu singurătatea”(Timpul, o execuție lentă). Și
vorbind despre sine la timpul prezent, autorul spune: „în întunericul din jur / doar eu o oglindă spartă / din care lumea
adună cioburi / și nu-i puțin lucru...(și
atât...)
Teodor Dume – un poet emblematic al
poeziei moderne românești, interesant și original, care și-ar găsi un loc
foarte onorabil pe un eventual podium al celor mai buni reprezentanți ai geniului
liric, dacă critica de azi ar avea înțelepciunea de a-l recepta, așa cum
merită.
Pentru Teodor Dume, respirația
înseamnă Poezie și poezia respirație, adică Viață. Nu e de mirare că scrie
precum respiră. Și ne aduce nouă, sărbătoare în casa sufletească. Și-ar putea
dori cineva mai mult?
CEZARINA ADAMESCU14 Iulie 2018
CEZARINA ADAMESCU14 Iulie 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu