BINE AŢI VENIT PE BLOGUL lui TEODOR DUME

Oare de ce se moare
fără ca timpul să-ți îngăduie
să te cunoști pe tine însuți?
(teodor dume)

13/06/2012

teodor dume: Cuvânt înainte (antologia Confluenţe lirice, 2012)


Cuvânt înainte

    

     Antologia de faţă nu aduce nici pe departe cu un desant de forţă, unul care marchează un teritoriu generaţionist aşa cum sunt reperele optzeciste, nouăzeciste şi douămiiste. Însă un viitor aer cu diamante devine respirabil în virtutea unei temelii, anume un pas înainte, şi pentru fiecare autor prezent în acest volum (unii aflându-şi chiar debutul) acest demers constituie o bornă, piatra preţioasă a începuturilor. Să nu ne înşelăm – literatura presupune în afară de exploatarea la sânge a talentului o mare şi frumoasă competiţie cu şanse egale. Cine îşi mai aminteşte de cel care a luat Premiul de Stat din dreptul lui Tudor Arghezi, Alfred Moşoiu? Abia la a patra încercare a reuşit autorul Florilor de mucigai să şi-l adjudece. Critica de atunci îi considera pe picior de egalitate. Dar, cum posteritatea trage sforile axiologice iar scriitorul adevărat se ridică singur ca uleiul deasupra apei, tot aşa rândul autorilor de faţă se va subţia. În câţiva ani, unii vor slăbi ritmul din pricini diverse. Amintesc asta pentru a-i îndemna pe cei speriaţi de sonoritatea numelor contemporane să nu renunţe la Literatură, dimpotrivă, să le ia opera ca model, apoi să se despartă de ea fără a deveni epigoni. Ci ei înşişi.
     Dorind, probabil, să coopteze mai multe genuri din nevoia acută de prestanţă în peisaj, alcătuitorii acestei antologii o împart în trei zone distincte: poezie, proză şi eseu. Să le luăm în ordine. Secţiunea poezie cuprinde treizeci de autori, secţinea de proză vreo şase nume, eseul este reprezentat de unul singur. Aşadar, poezia este cap de afiş. O sensibilitate agresată de cotidian afişează Crina Albu: „auzi lupii cum urlă/ dar nu îi vezi/ cu urechea lipită de pernă/ zici că e vântul// un pui de şarpe ţi se/ târăşte pe şira spinării”, (la apă – avertismente). Trecut prin două romane şi un volum de poeme, fantezismul din postura de voyou  a lui Leonard Ancuţa nu se dezminte: „şi te mai blestem să strălucești ca fierea/ în soare pînă mi se face milă de tine/ să-ţi retez limba direct din inimă/  şi cu gura plină de sînge/  să spui tatăl nostru pînă te iert.”, (rugăciuni şi blesteme pentru îndrăgostiţi). De eminescianizare fadă suferă poemele Mioarei Băluţă: „în închisoarea ultimei secunde/ şi brazi supuşi flăcărilor/  sunt o mână de grâu încolţit/   asmuţind corbii/  luceferi/ cu sufletul paj visând luceferi”, (aproape mişcare). Nici lirica sentimentală gen C. Conachi nu aduce aer proaspăt, dar  o practică Vasile Bledea:  „Şi porţile durerii, de mine, au fost închise/ Oamenii, m-au vrut stăpân, peste cuprinsuri/ Şi am fost un rege drept şi bun pentru popoare/ Da’ ce păcat că timpul m-a şters de printre rânduri”, (Am stăpânit odată cerul cu un zâmbet). Motivul romantic al artistului refuzat şi ritualul pregătirii de scris se conjugă vehement în versurile lui Tudor Gheorghe Calotescu: „tot ce începe el/ se lasă cu un sfârşit/ ai văzut tu poezie nesfârşită?/ dă-l încolo/ să nu mai iubească/ să înveţe cum se ţine o sabie/ să tragă cu puşca/ să vâneze/ să facă din când în când copii”, (Azi am ucis un poet).
     Pentru a surâde un pic vom lectura cum se topârceanizează prin Arghezi, precum Valeriu Cercel: „Ferice de acel stejar/ Ce pică mândru pe la noi/ Şi-ajunge-n viaţa de apoi,/ Ales cu har de Ăl divin,/ Până în gât sătul de vin,/ În cercuri, doage de butoi”, (Clemenţă creştinească). Regimul sentimental în simbolistica primară e racolat de Cristina Cîrnicianu: „în van căutăm cu ochii zilei oile albe/ şi oile negre în camuflajul nopţii/ abia atunci când măcelarii din margine de lumi/ îşi vor trece prin cer cuţitele/ va ploua cu milă”, (Oi negre sub cerul liber). Resursele poetice îl apropie de suprarealism cu metafore la pândă pe Raul Coldea: Din absenţele tale s-au construit oraşe. Oamenii pescuiesc dimineaţa/ stelele rămase în bălţile din faţa blocului./ şi eu nici măcar nu ţi-am dat un nume.”, (***).
     Mai sunt de urmărit arta contrapunctului pe subiecte fanate (Relu Coţofană), lirismul cochet al expierii orgolioase (Bianca Dan), gramatica răsucită în textul autoidentificării (Laura Dănăilă),  franciscanism… sirian şi decupaj livresc (Mahmoud Djamal) metafizicul şi rememorarea autoflagelantă (Teodor Dume), conjunctivul şi nehotărârile eului (George Ioniţă), preludii pe tema singurătăţii (Cristina-Monica Moldoveanu), onirism şi geneză a lucrurilor (Paula Munteanu), poema resurecţiei morale (Liviu Ioan Mureşan), gesticulaţia inocenţei (Maria Cecilia Nicu), filonul crepuscular (Maria Oprea), romantismul de bază  (Nadia Pădure), obsesia dicţiei perfecte în retorica solemnităţii (George Paşa), tributul hipnotic al gratuităţii (Veronica Pavel Lerner), motivul fortuna labilis (Ion Popescu Bradoschi), visări păgâne la sfârşitul pubertăţii (Atila Racz), înfiorări romantice (Llelu Nicolae Vălăreanu), vârsta primelor întrebări (Stoian Petru Bogdan), discursul alarmist (Tănase Anca), subiectivitate golaşă (Marcel Ion Vişa), religiozitate şi imbold pitoresc (Dana Ştefan).
     Proza e bunicică – notaţii jurnaliere, înscenări şi dialogisme, descrieri după natura exterioară-interioară. Bruioane şi căutări de sine binevenite. Dar, aşa cum am spus, acesta este un început. Reţinem aici numele celor care s-au exersat: Ottilia Ardeleanu, Adina Lozinschi, Paula Munteanu, Maria Cecilia Nicu şi Virgil Stan.                 Cu eseul, lucrurile stau în matca lor – Ştefan Lucian Mureşanu expune (între altele) un text despre poezia lui G. Bacovia, pe care o supune unui determinism retroactiv (Sainte-Beuve): Poezia bacoviană este strâns legată de boala trupului său iar versurile sale, în marea majoritate exprimate în catrene, smulg albul îndoliindu-l pentru că sufletul a pătruns cu greu în trupu-i vlăguit şi a gemut neîncetat  până când clipa trecerii în eternitate a sosit.”, ( Actul de depeizare în scânteile galbene bacoviene). Apoi, se pare, interpretul textelor nu spune mai multe decât Ion Caraion despre Bacovia, motiv pentru care eseul se transformă în omagiu al fraternităţii, căruia nu i se pot contesta patosul expunerii şi preţuirea pentru marele dispărut băcăoan.
     Am parcurs aceste texte aşteptându-mă la gratuităţi inerente celor aflaţi la început de drum, cu încrederea că voi depista şi autori valabili. Mă refer la Leonard Ancuţa, Teodor Dume şi George Paşa, voci lirice originale între altele care vin din urmă. Faptul că autorii prezenţi aici au luat decizia de a-şi întruni textele într-un volum tipărit, parcă în răspărul agresiunii electronicului în societatea postmodernă, denotă că hârtia şi foşnetul ei, anume cartea pipăită ca un obiect-fiinţă (fetiş al Fiinţei) va rămâne la modă între amatorii de surfing pe Google. Aproape toţi activează pe site-uri dedicate literaturii (în special Confluenţe lirice), unde înscriu diverse texte la vederea tuturor şi acestea pot fi comentate într-un cenaclu on-line. Le urăm succes!


Liviu OFILEANU

Niciun comentariu: